Idegenforgalmi adókötelezettség
2023. június 15-ig lehet teljesíteni a 2023. május havi idegenforgalmi adókötelezettségeket (bevallás és beszedett adó tovább fizetése) kérjük, ügyeljen majd a pontos teljesítésre!
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága tájékoztatja az adóbeszedésre kötelezett szállásadókat, szálláshely üzemeltetőket, hogy az adóbeszedésre kötelezettnek az idegenforgalmi adóról a tárgyhónapot követő hónap tizenötödik napjáig kell adóbevallást benyújtania. /Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) 2. mellékletének II. rész A) pont 3. alpontja/
A szálláshely üzemeltető az Elektronikus Önkormányzati Portálról https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap tudja az idegenforgalmi havi adóbevallás megtételét indítani, majd itt lehetőség nyílik bankkártyával történő adófizetésre is.
Felhívjuk a szíves figyelmét, hogy a 2023. május havi idegenforgalmi adóbevallás benyújtási és a beszedett idegenforgalmi adó befizetési határidő 2023. június 15-i nappal jár majd le!
2023. évtől változott a benyújtandó havi adóbevallás nyomtatvány, így kérjük, hogy az alább jelzett bevallás nyomtatványt szíveskedjen a 2023. évet érintő havi idegenforgalmi bevallások elkészítésére használni. Amennyiben előző évekre kíván elmaradt havi adóbevallást benyújtani, vagy már benyújtott havi bevallást önellenőrizni, úgy mindig az aktuális évet érintő havi bevallást kell benyújtania!
2023. évtől a havi bevallás űrlap az Elektronikus Önkormányzati Portálra https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap bejelentkezéssel belépve /Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata/ az „ÁGAZAT" (Adóügy) „ÜGYTÍPUS" (Idegenforgalmi adó) lehetőség kiválasztását követően - az „ADÓBEVALLÁS AZ IDEGENFORGALMI ADÓRÓL (2023.01.01-TŐL)" néven szerepel.
Tájékoztatjuk, hogy Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 32/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelete alapján módosul az idegenforgalmi adóról szóló 24/2019. (XI. 22.) önkormányzati rendelete, ennek értelmében 2023. január 1-jétől az idegenforgalmi adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 580 forint. Kérjük, hogy az elektronikusan vezetett nyilvántartásokban 2023. január 1-jétől az adómértéket szíveskedjenek átállítani 580 Ft-ra.
Az elektronikus ügyintézésre kötelezett adózók, adóbeszedők (gazdálkodók, egyéni vállalkozók) az adóbevallást kötelesek - a már ismert módon - elektronikus úton benyújtani. Javasoljuk ennek használatát magánszemélyeknek is. A havi bevallás elektronikus beküldésre és papír alapú nyomtatásra is alkalmas.
Az elektronikus kapcsolattartási kötelezettség röviden azt jelenti, hogy az ügyfél iratait a tárhelyén keresztül vagy valamely elektronikus felület igénybevételével (különféle űrlap nyomtatványok) juttatja el az önkormányzati adóhatósághoz és az önkormányzati adóhatóság (Adóiroda) is ugyanilyen módon juttatja el az iratokat, döntéseket az adózónak/ügyfeleknek.
Azok az adószámos magánszemélyek, akik rendelkeznek elektronikus tárhellyel (ügyfélkapu-KÜNY-tárhely) a jelzett E-Portálra „Ügyintézés bejelentkezéssel" funkcióval kell belépniük. Elektronikus kapcsolattartásra az e-ügyintézési jogszabályok alapján elsősorban a gazdálkodó szervezetek kötelezettek. Azok a magánszemélyek, akik nem kötelesek az elektronikus kapcsolattartásra, de rendelkeznek KÜNY-tárhellyel, az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban általános jelleggel is hozzájárulhatnak az elektronikus kapcsolattartáshoz. Az elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos rendelkezés az alábbi felületen tehető: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public//
Magánszemély ügyfél – az általános rendelkezésen túl - bármikor kérheti, hogy a hivatal vagy önkormányzat vele elektronikusan tartson kapcsolatot olyan ügyekben, amelyeknél az elektronikus kapcsolattartás lehetséges, tipikusan ilyenek a helyi adóügyek. Ilyenkor, elektronikusan nyújtja be az adózó ügyfél a E-Önkormányzati Portálról indított kérelmét, bevallását, adatbejelentését stb., de akár ePapír szolgáltatás e-Papír (gov.hu) útján is érkezhetnek az önkormányzati adóhatósághoz egyedi kérelmek stb.
Ha az ügyfél kezdeményezi az elektronikus kapcsolattartást, a kézbesítés következményei a konkrét ügyben ugyanazok, mintha a RNY-ben hozzájárult volt az elektronikus kapcsolattartáshoz.
Az elektronikusan kitöltött nyomtatványok esetében, az űrlapok első oldalán az „Elektronikus kapcsolattartást engedélyezi?" kérdésre az „Engedélyezve" jelölésre kell kattintania az ügyfélnek! Ha az ügyfél így nyújtja be kérelmét, elektronikus úton kap megadott tárhelyére választ, vagy értesül a döntésről.
Fontos azt is tudni, hogy az E-mail nem minősül elektronikus kapcsolattartásnak, így ebben a formában nem lehetséges ilyen jellegű adatokat beküldeni az adóhatósághoz.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) alapján a fizetendő idegenforgalmi adót a szálláshely ellenérték fejében történő átengedése esetén a szállásdíjjal együtt a szállásadó, a szálláshely vagy bármely más ingatlan ingyenesen történő átengedése esetén a szálláshellyel, ingatlannal rendelkezni jogosult az ott-tartózkodás utolsó napján szedi be. A Htv. előírja, hogy a beszedésre kötelezett személy az idegenforgalmi adót akkor is köteles befizetni, ha annak beszedését elmulasztotta.
Az Art. alapján az adóbeszedésre kötelezett az általa beszedett, vagy beszedni elmulasztott idegenforgalmi adót az adóbevallás benyújtására nyitva álló határnapig fizeti meg, azaz a tárgyhónapot követő hónap tizenötödik napjáig. /Az Art. 3. mellékletének II. rész A) pont 3. alpontja/
A beszedett idegenforgalmi adót Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatának Tartózkodási Idő Utáni Idegenforgalmi Adó Beszedési Számlájára
/12033007-00102883-02000002/ kell megfizetni.
A bevallási űrlap beküldése során az adózók/szálláshely üzemeltetője részére biztosított a bankkártyás (EFER) fizetés lehetősége is. Így, a bevallás elkészítés során az Elektronikus Önkormányzati Portálról az „ADÓK, DÍJAK és ILLETÉKEK" befizetése linkre kattintva az adózó az EFER rendszeren keresztül adófizetést is teljesíthet.
Helyi adóügyekről további részletes információkat honlapunkon www.eger.hu találnak!
2023. ÉVRE AZ IDEGENFORGALMI ADÓBAN BENYÚJTANDÓ ADÓBEVALLÁSI NYOMTATVÁNYHOZ (ASP-ADÓ-035) készített kitöltési útmutatót honlapunkon és az E-Portálon is megtalálja. Kérjük szíveskedjék azt a bevallás elkészítése előtt áttanulmányozni.
Minősítésben bekövetkezett változások bejelentése
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet 21/A. §-a alapján a már nyilvántartásba vett szálláshelyek esetén az első szálláshely-minősítést szálláshelytípusonként az egyéb szálláshelyek és magánszálláshelyeknek igényelni szükséges a szálláshely-minősítő szervezettől – legkésőbb - 2024. január 1-ig. (A többi szálláshely típus esetében a minősítési határidő már tavaly letelt.)
A Korm. rendelet értelmében a szálláshely-szolgáltató a 6. § (1) bekezdésében meghatározott adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles írásban bejelenteni a jegyzőnek.
A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-minősítésben bekövetkezett változást követően, valamint a szálláshely-minősítés megújítása során kiállított, a 6. § (2) bekezdés e) pontja szerinti dokumentumot haladéktalanul köteles megküldeni (papíron, vagy elektronikusan (ePapír szolgáltatással) a jegyzőnek. A jegyző az adatokban történt változást a bejelentés alapján a nyilvántartásba bejegyzi.
Kérjük ügyeljenek ennek teljesítésére!
Előre is köszönjük szíves közreműködését.
Eger, 2023. június hó
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága