Az Önkormányzati Hivatali Portál használatáról
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata csatlakozott az ASP országos adórendszerhez, ebből eredően jelentősen megváltozott az adózók ügyindítása, egyenleg lekérdezése is. Új fogalmakat, kifejezéseket is meg kell majd ismerniük a sikeres adóügyintézés érdekében. Erről szeretnénk Önöket most ismét tájékoztatni.
Az Önkormányzati Hivatali Portál (továbbiakban: OHP) az önkormányzati ASP rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. Nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap.
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, Adózóinkat, hogy 2019. április 16-tól ÁNYK típusú adónyomtatványok beküldésének lehetősége megszűnt, és a jelzett időponttól csak az OHP felületről indított iForm típusú nyomtatványokat lehet elektronikusan beküldeni! (Az egri önkormányzati eAdó elérhetőségről ÁNYK űrlapokon még 2019. április 15. napig bezáróan tudnak ügyet indítani, ezt követően elutasító nyugtát fog küldeni a rendszer.)
Az OHP Portál használatához előfeltétel (kivéve: azonosítás nélkül is igénybe vehető szolgáltatás), hogy a felhasználó rendelkezzen Ügyfélkapu azonosítóval. Ügyfélkapun bármely természetes személy regisztrálhat.
A felhasználó a személyes ügyfélkapus azonosító létrehozását kezdeményezheti bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, az állami adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten. Ha Ön magánszemély és szeretne a jövőben ügyeket (nem csak adó, hanem más hivatali ügyeket is) elektronikusan intézni, úgy ezt először a Rendelkezési Nyilvántartásban állíthatja be. A Rendelkezési Nyilvántartás ( https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ ) a természetes személyek és szervezetek elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván és azt az arra jogosult szervek felé megismerhetővé teszi. Az RNY ügyfelei azonosítási és kapcsolattartási módokkal, illetve egyéb elektronikus szolgáltatások igénybevételével kapcsolatos nyilatkozatokat tehetnek meg, mely rendelkezések teljes bizonyítóerővel bírnak. Az RNY-ben tett elektronikus ügyintézési rendelkezés gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést tesz lehetővé, kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé válik a hivatalokkal való kapcsolattartás, a nyilvántartás tárolja a meghatalmazásokra vonatkozó nyilatkozatokat, és azokról hitelesített információt szolgáltat papír alapú irat bemutatása nélkül.
Az OHP oldalon kétféle igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatás közül választhatnak az ügyfelek/adózók:
I.) Ügyindítás és
II.) Adóegyenleg lekérdezés.
I. A nyitólapról két féle módon és formában lehet az ügyindításhoz eljutni:
1.) „Önkormányzat választással" (KÜNY /régi nevén ügyfélkapu/ azonosítás nélkül)
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata és az adott űrlap kiválasztása után elkészíthető az űrlap. Azon ügyfelek/adózók, akik nem kívánnak elektronikus ügyet indítani (pl.: magánszemélyek), ők is elkészíthetik ezen a felületen az adóbevallásaikat, adatbejelentéseiket, bejelentéseiket, kérelmeiket és kinyomtathatják, amelyet személyesen vagy postán eljuttatják az önkormányzati adóhatósághoz. /Elektronikus beküldés nélküli ügyindítás/
Az űrlap ebben az esetben nem kerül „előtöltésre", azaz ügy indító személyes adata nem kerül bele automatikusan az űrlap első oldalára. Kitöltést követően az űrlap elmenthető (pdf) formátumban és kinyomtatva vagy ePapíron mellékletként benyújtható. Az ilyen módon indított űrlapot nem lehet elektronikus módon beküldeni (ilyen lehetőség a menüpontokban sem található).
2.) KÜNY beazonosított „Bejelentkezéssel".
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata és az adott adóügy kiválasztása után az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével az ügyfél kitölti az iForm űrlapot, majd beküldi az ASP Központba. Az űrlap ebben az esetben „előtöltésre" kerül, azaz ügy indító személyes adata belekerül automatikusan az űrlap első oldalára. Aki elektronikusan szeretne ügyet indítani, úgy kérjük ezt a bejelentkezési módot szíveskedjék választani.
Ügyindítás: Az ügyindítás tulajdonképpen nem más, mint egy elektronikus űrlap (iForm típusú) benyújtása.
Első lépésként ki kell választania az eljárás módját:
- Saját nevén (magánszemélyként),
- Cég nevében
- Saját néven (egyéni vállalkozóként)
- Egyéni vállalkozó nevében
- Más természetes személy nevében.
Ágazat: Adóügy
Ügytípus: (általános adóügyi nyomtatványok, építményadó adatbejelentés stb.)
Az önkormányzati hivatali portálon - az eddigiekhez képest - jelentősen megváltozott a meghatalmazottként illetve képviselőként történő ügyintézés folyamata. Az eljárás módjától függően a képviselt azonosító adatainak megadása is szükséges. FONTOS! A cég nevében történő ügyintézés esetén csak cégkapu képviseleti jogosultsággal rendelkező képviselő/meghatalmazott tud elektronikusan ügyet indítani.
A Központ továbbítja Eger MJV Polgármesteri Hivatal iratkezelőjének, amely érkezteti a benyújtott űrlapot és iktatás után bekerül az adószakrendszerbe vagy eljut az ügyintézőhöz. Az űrlap elmenthető és így küldhető be elektronikusan, a menü felső sorában található ikonok segítségével.
A gazdálkodók (egyéni vállalkozók, cégek stb.) számára 2018. január 1-jétől kötelező az elektronikus ügyintézés.
II. Adóegyenleg lekérdezés: Az ügyfél lekérheti Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatóságához tartozó helyi adó (iparűzési adó, idegenforgalmi adó, építményadó stb.) és más önkormányzati hatáskörbe tartozó adóinak (pl.: gépjárműadó) egyenlegét. Az egyenleg lekérdezéséhez a felhasználónak másodlagos azonosítóként az Ügyfélkapus azonosítás után meg kell adnia az adóazonosító jelét, vagy adószámát is. Azonosítás után a felhasználó lekérdezheti személyes egyenlegét, vagy azon személyek (természetes vagy jogi) egyenlegét, amelyeket mint képviseleti joggal felruházott személyként összerendelési nyilatkozatban kérelmezett az önkormányzatnál.
A korábban, az évek óta működő egri e-Adó elektronikus ügyintézéshez és számlaegyenleg lekérdezéshez benyújtott meghatalmazások (reményeink szerint rövid időn belül) át fognak kerülni az új ASP Adó szakrendszer képviselői törzsébe. Erre tekintettel ismételt meghatalmazások benyújtására természetesen nem lesz szükség. (Az ASP Központ és hivatalunk is dolgozik a migráció mielőbbi elvégzésén.)
Ha Önnek eseti vagy állandó képviselete során az rendszer teljes átállásig, azonnal szüksége lenne arra, hogy egyenlegét le tudja kérdezni, úgy kérem a Meghatalmazás nyomtatványt (száma: ASP ADÓ MHT) szíveskedjék kitölteni és elektronikusan beküldeni.
A soron kívüli ügyintézés érdekében kérjük azt is, hogy az átmeneti időszakban erről a beküldésről e-mail-ben (ado@ph.eger.hu) szíveskedjék önkormányzati adóhatóságunkat értesíteni, csatolva a Meghatalmazás „pdf" másolatát is. Az átállási időszakban kérjük, és előre is megköszönjük türelmüket és megértésüket.
Önkormányzati adóhatóságunk és az ASP Központ azon dolgozik, hogy az átállás gördülékenyen megvalósuljon és a nyújtott szolgáltatások színvonala minél inkább az Önök megelégedettségét szolgálja.
A jövőben ha új ügyfelek esetében szeretnének eseti vagy állandó képviseletre meghatalmazást benyújtani, arra az OHP oldalon https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap, a Bejelentkezést követően, Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata kiválasztása után az általános adónyomtatványokban található „Meghatalmazás önkormányzati adóhatósági ügyek képviselő útján történő intézéséhez" (száma: ASP ADÓ MHT) megnevezésű űrlapon lesz lehetőség.
A változásokról a város honlapján https://www.eger.hu/hu/adougyek további részletes információkat is olvashatnak az érdeklődők!
https://eger.hu/public/uploads/2019-04-11-tajekoztato-iform-kitoltesrol_5caf451e35b5a.pdf
Lezárva: Eger, 2019. április 15.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága