Ugrás a fő tartalomhoz
2024. november 19. | Erzsébet

A bizottság feladat-és hatásköre

Létrehozva: 2024. október 04.  |  Utoljára frissítve: 2024. október 04.

Hatályos: 2024. október 3-tól


3. melléklet a 28/2011. (VI.30.) önkormányzati rendelethez

 

I. Pénzügyi-, Gazdálkodási és Ügyrendi Bizottság

 

1. A Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:
1.1. Az önkormányzat gazdasági programja és fejlesztési terve, középtávú gazdálkodási és költségvetési terve, továbbá az önkormányzatot érintő városi és térségi fejlesztési koncepciók, stratégiák és programok.
1.2. Az éves költségvetésről szóló rendelet-tervezet, az évközi - költségvetést érintő - rendelet-módosítások tervezetei.
1.3. A költségvetés végrehajtásáról szóló éves beszámoló, zárszámadásról szóló rendelet-tervezet, a pénzmaradvány felhasználására és felosztására tett javaslat.
1.4. Az önkormányzati vagyongazdálkodás alapelvei, a vagyongazdálkodást érintő rendeletek, rendelet-módosítások tervezetei.

2. A Bizottság törvényben meghatározott, a Közgyűlés részéről történt kijelölésen alapuló hatásköre:
2.1. Kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, majd a vizsgálat eredményét előterjeszti a Közgyűlés következő ülésére.
2.2. Kivizsgálja a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést, majd a vizsgálat eredményét előterjeszti a Közgyűlés következő ülésére.
2.3. Gondoskodik a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek vagyonnyilatkozatainak vizsgálatáról, elnöke és a Polgármesteri Hivatal útján pedig azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.

3. A Közgyűlés által a Bizottságra átruházott hatáskörök:
3.1. Dönt az önkormányzatot megillető elővásárlási jog gyakorlásáról a jegyzett tőke – a meglévő társasági részesedésnek az elővásárlási joggal érintett társasági részesedéssel együtt számított - 50%-áig terjedő tulajdonosi részarány vagy 20 millió forintot meg nem haladó üzleti érték esetén.
3.2. Dönt a licites eljárás (legmagasabb összegű vételi ajánlat) és zárt borítékos eljárás útján történő elidegenítésről, annak módjáról és a kiírás feltételeiről, valamint közvetlen elidegenítés esetén az ingatlan vételáráról - a forgalmi értékbecslés figyelembevételével - a nettó 10 millió forintig terjedő forgalmi érték esetén.
3.3. Dönt az Önkormányzat tulajdonát képező mezőgazdasági hasznosítású ingatlanok cseréjéről, elidegenítéséről, vásárlásáról, valamint annak módjáról, versenyeztetési eljárás esetén a kiírás feltételeiről nettó 1 millió Ft összeghatárt elérő értékű ingatlan esetén.
3.4. Dönt az ingó vagyon elidegenítéséről és megszerzéséről - ha az a jóváhagyott költségvetési rendeletben nem szerepel – 7 millió és 15 millió Ft egyedi forgalmi értékhatárok közötti egyedi forgalmi érték esetén.
3.5. Gyakorolja az önkormányzati bérlakások tekintetében az önkormányzat tulajdonában lévő lakások elidegenítéséről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatásköröket.
3.6. Dönthet – az Urbanisztikai Bizottság véleményezését követően - az értéknövelő beruházásnak nem minősülő, a bérlemény esztétikai értékét növelő felújítási költségek legfeljebb 50%-ának bérbeszámítás útján történő megtérítéséről.
3.7. A nem lakás célú helyiség bérleményen a bérlő a Bizottság által kiadható előzetes tulajdonosi hozzájárulással végezhet értéknövelő beruházást. A hozzájárulásban előzetes költségvetés alapján rögzíteni kell a tulajdonos által elismert, a bérbeszámítás alapjául szolgáló összeget. A bérbeszámításról a Bizottság dönthet a mindenkori havi bérleti díj legfeljebb 50%-ig terjedően.
3.8. Dönt az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelete 22. alcímének hatálya alá tartozó ingatlanok 1-3 évig terjedő időtartamra történő bérbeadásáról.
3.9. Dönt azon közterületnek nem minősülő ingatlanoknak, ingatlanrészeknek - az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet 21. alcíme szerinti - hasznosításáról, amelyek nem felelnek meg az erdő- és mezőgazdasági földek forgalmáról szóló törvényben meghatározott mező-, vagy erdőgazdasági föld fogalmának és nem mezőgazdasági célra hasznosítottak, továbbá dönt azon közterületnek nem minősülő ingatlanoknak, ingatlanrészeknek - az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet 21. alcíme szerinti – közvetlen hasznosításáról, amelyek nem felelnek meg az erdő- és mezőgazdasági földek forgalmáról szóló törvényben meghatározott mező-, vagy erdőgazdasági föld fogalmának nettó 1 millió Ft összeghatárt elérő értékű ingatlan esetén.
3.10. Gyakorolja az erdő művelési ágú földrészletekkel kapcsolatban az Önkormányzatot, mint tulajdonost megillető vadászati joggal kapcsolatos tulajdonosi jogokat.
3.11. Tulajdonosi hozzájárulást adhat abban az esetben, ha a bérlő a nem lakás célú helyiségben bérleti szerződésében rögzített tevékenységtől eltérő tevékenységet kíván folytatni.
3.12. Dönt az önkormányzat tulajdonát képező, külterületen lévő pincehelyiségek nem mezőgazdasági célra történő bérbeadásáról természetes személy vagy átlátható szervezet számára, és meghatározza a bérlő kiválasztásának módját, a bérleti jogviszony időtartamát, a fizetendő bérleti díjat, és az ingatlanon végezhető tevékenységet az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglaltaknak megfelelően.
3.13. Dönt a nettó 2,5 millió forintig terjedő egyedi forgalmi értékhatárig az önkormányzat tulajdonát képező mezőgazdasági termelés céljára hasznosítható közterületi ingatlan elidegenítéséről és vásárlásáról, valamint annak módjáról és a kiírás feltételeiről.
3.14. Intézményi használatban lévő ingatlan vagyon egy évnél hosszabb, de legfeljebb ötévi időtartamra történő bérbe-, vagy használatba adásához a Bizottság jóváhagyása szükséges.
3.15. Lemondhat az önkormányzatot megillető követelésről a költségvetési törvényben meghatározott kisösszegű követelések ötszörös és harmincszoros összege közötti értékben.
3.16. Az Önkormányzat vagyonát vagy követelését érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség esetén, ha a követelés vagy teher mértéke az 500.000 forintot meghaladja, de nem haladja meg a 3 millió forintot a Bizottság dönt.
3.17. Az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok szolgalmi- és vezetékjoggal, valamint használati joggal (közérdekű használati jog) és biztonsági övezettel való megterheléséről, közterület esetében pedig a terület igénybevételéről, valamint az előbbiekkel összefüggő tulajdonosi hozzájárulás megadásáról, a szükséges megállapodás megkötéséről az ingatlan forgalomképességére tekintet nélkül nettó 1 millió forint szerződéses összeg felett a Bizottság dönt.
3.18. Ha az Önkormányzat kötelező vagy önként vállalt feladatainak ellátásához, vagy a saját vagy társfinanszírozásában megvalósuló fejlesztések, beruházások, rekonstrukciók, továbbá a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánított és Eger közigazgatási területén központi költségvetési forrásból vagy európai uniós forrásból létrehozandó kormányzati fejlesztések, beruházások, rekonstrukciók megvalósításához szükségessé válik önkormányzati tulajdont terhelő használati jog, szolgalmi jog, vezetékjog (közérdekű használati jog) alapítása, biztonsági övezet létrehozása vagy közterület igénybevétele, a szerződés megkötésére ellenérték meghatározása mellett, de annak megfizetése nélkül is sor kerülhet, amelyről az ingatlan forgalomképességére és forgalmi értékére tekintet nélkül a Bizottság dönthet.
3.19. A jogcím nélküli ingatlanhasználatból adódóan a jogcím nélküli használó által az Önkormányzatnak fizetendő kártérítés kapcsán az ügy összes körülményére tekintettel a Bizottság a kártérítés megfizetésétől eltekinthet, azt mérsékelheti.
3.20. A nem önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanrész használatára vonatkozó megállapodás megkötéséről 1 és 3 év közé eső időtartamra a Bizottság dönt.
3.21. Ellátja az Önkormányzat - Közgyűlés által elfogadott - beruházási szabályzatában a Bizottságra nevesített feladatokat.
3.22. Az üres nem lakás célú helyiség vagy a korábbi bérleti jogviszony, bérleti jog megszűnését követően a helyiség versenyeztetési eljárás útján történő bérbeadása esetén a kiírás feltételeit a Bizottság hagyja jóvá.
3.23. A cégbejegyzést megelőzően az előtársaság nevében kötött szerződéseket a Bizottság hagyja jóvá.
3.24. Dönt az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendeletben a Bizottság részére meghatározott – jelen alfejezetben külön nem nevesített - esetkörökben.
3.25. Az Egri Közszolgáltatások Városi Intézménye Szervezeti és Működési Szabályzatát a Bizottság hagyja jóvá.
3.26. Elnöke útján gyakorolja a polgármester tekintetében a - Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe nem tartozó - egyéb munkáltatói jogokat.
3.27. A polgárok széles körét érintő rendelet-tervezetek esetén a települési képviselők egynegyede, a polgármester, a közgyűlés bizottsága, vagy a jegyző kezdeményezheti közmeghallgatás tartását. A kezdeményezést a Bizottság elnökéhez kell benyújtani, aki köteles a kezdeményezést a Bizottság soron következő ülésére beterjeszteni. A Bizottság a kezdeményezés elfogadásáról vagy elutasításáról átruházott hatáskörben dönthet.

4. A Bizottság költségvetési tervezéssel, gazdálkodással, beszámolással és ellenőrzéssel kapcsolatos feladatai:
4.1. Véleményezi a költségvetést érintő előterjesztéseket, rendelet-tervezeteket, és a többéves kihatású kötelezettségvállalásokat tartalmazó előterjesztéseket.
4.2. Véleményezi a költségvetés végrehajtásával kapcsolatban szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatokat.
4.3. Véleményezi a hitelek és egyéb külső források bevonására vonatkozó javaslatot.
4.4. A Bizottság - elnöke vagy a Bizottság által delegált bizottsági tag útján - részt vesz a közbeszerzési és pályáztatási eljárásokban a benyújtott ajánlatok elbírálásában, az ingatlan és ingó vagyon értékesítésénél a Versenyeztetési Munkacsoport munkájában.
4.5. Figyelemmel kíséri – legalább az éves költségvetési beszámolóhoz kapcsolódóan – az önkormányzat határidőre ki nem egyenlített tartozásait, fennálló követeléseit.
4.6. Az önkormányzat által a lakáskezeléssel- és lakáselidegenítéssel megbízott gazdasági társasága közreműködésével figyelemmel kíséri a bérlői kérelemre értékesített önkormányzati bérlakás esetén az önkormányzattól tulajdonjogot szerző volt bérlő szerződésszerű kötelezettségeinek teljesítését.
4.7. Véleményezi a helyi adókra vonatkozó rendelet-tervezeteket.
4.8. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesülését az önkormányzatnál és intézményeinél.
4.9. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását - különös tekintettel a saját bevételekre -, a vagyonváltozás alakulását (vagyonnövekedés, vagyoncsökkenés), értékeli a vagyonváltozást előidéző okokat.
4.10. Véleményezi a pénzügyi-gazdasági ellenőrzések tervét és az ellenőrzések tapasztalatairól szóló beszámolókat, közgyűlési előterjesztéseket.
4.11. A polgármesteri hivatal közreműködésével gondoskodik az ellenőrzésekkel összefüggő összefoglalóknak, beszámolóknak, jelentéseknek a Közgyűlés más érintett bizottságaival történő egyeztetéséről az ellenőrzési tapasztalatok hasznosítása érdekében.
4.12. Közreműködhet a polgármesteri hivatal és az önkormányzat által alapított és irányított más költségvetési szervek pénzügyi, gazdasági ellenőrzésében.
4.13. Szükség esetén ellenőrzi a polgármesteri hivatalnál és az önkormányzat irányítása alá tartozó más költségvetési szerveknél a határidőre ki nem egyenlített tartozások és fennálló követelések alakulását.
4.14. Véleményezi az éves költségvetési rendelet és annak módosításai, valamint az éves gazdálkodásról készült beszámoló és zárszámadási rendelet tervezeteit.
4.15. Az államháztartásról szóló törvényben vagy – amennyiben önkormányzati rendelet önkormányzati biztos megbízását az államháztartásról szóló törvényben meghatározottaknál kisebb mérték, rövidebb időtartam, lejárat esetén is kötelezővé teszi – önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervhez önkormányzati biztos megbízását kezdeményezi a Közgyűlésnél, mint irányító szervnél.
4.16. Az önkormányzattal szemben indult adósságrendezési eljárás során a Bizottság elnöke tagja az adósságrendezési bizottságnak.

5. A Bizottság önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos – az átruházott hatáskörök kapcsán ellátandó feladatain túli - feladatai:
5.1 Véleményezi az önkormányzati vagyont érintően természetes személyek, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezetek által benyújtott kérelmeket, megkereséseket.
5.2. Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve a rendeltetésétől eltérő célú hasznosítását.
5.3. Véleményezi a koncesszióba adás lehetőségeit.
5.4. Véleményezi a közterület - használati, bérleti és használati díjak, továbbá egyéb tarifák mértékét.
5.5. Véleményezi a helyi közszolgáltatásokat szabályozó rendeletek tervezeteit.
5.6. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi az önkormányzati vagyon felmérését, az önkormányzati vagyonkataszter vezetését és a törzsvagyoni kör kimutatását.
5.7. Véleményezi az árhatósági jogkörben meghozandó közgyűlési döntések tervezetét.

6. A Bizottságnak az önkormányzati befolyás mellett működő gazdasági társaságokkal kapcsolatos feladatai:
6.1. Véleményezi a nemzeti vagyonról szóló törvény előírásainak megfelelően előkészített, az önálló gazdasági társaság alapításáról, már létrejött gazdasági társasági részesedés megvásárlásáról, vagy eladásáról szóló közgyűlési előterjesztéseket.
6.2. Előzetesen véleményezheti a gazdasági társaságokkal kapcsolatos, közgyűlési hatáskörbe tartozó döntéseket.
6.3. Véleményezi az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak alapján az EVAT Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Zártkörűen Működő Részvénytársaság vezérigazgatója, mint vezető tisztségviselő által a társaság vagyoni helyzetéről a Közgyűlés részére készített jelentést.

7. A Bizottság jogi és ügyrendi feladatai:
7.1. Véleményezi az önkormányzat Alapokmányát, folyamatosan ellenőrzi annak érvényesülését, szükség szerint javaslatot tesz módosítására vagy új rendelet kidolgozására.
7.2. Véleményezi törvényesség szempontjából az önkormányzat rendelet-tervezeteit. A Helyi Építési Szabályzat és Szabályozási Tervek módosításait a rendelet elfogadása előtt a II. fordulós közgyűlési tárgyalás előtt véleményezi. A rendelet-tervezetekről jogi szempontok alapján, a tartalmi és formai követelményeknek való megfelelőség szempontjából véleményt nyilvánít.
7.3. Véleményezi az alpolgármesterek, a tanácsnokok, a képviselők, valamint a bizottságok nem képviselő tagjainak tiszteletdíjára/illetményének megállapítására vonatkozó előterjesztéseket.
7.4. Állást foglal a közgyűlési ülések napirendjéről.
7.5. Véleményezheti az önkormányzat befolyása mellett működő gazdasági társaságokban meglévő tulajdonosi érdekeltségeken, önkormányzati befolyáson alapuló tulajdonosi/tagsági jogok önkormányzati érdekeknek megfelelő gyakorlását.
7.6. Állást foglal az önkormányzat által fenntartott intézmények alapító okiratainak tervezetével és azok módosításával kapcsolatban.
7.7. Véleményt nyilvánít minden olyan ügyrendi természetű ügyben, amelyben az önkormányzat szervei állásfoglalást kérnek.
7.8. Véleményezi az önkormányzat által kötendő közoktatási, közművelődési, továbbá az egyéb – a közfeladatok ellátásának megszervezése körébe eső – megállapodásokat, szerződéseket.
7.9. Véleményt nyilvánít a jogharmonizációval összefüggő önkormányzati feladat- és hatáskörváltozások, és a helyi társadalom igényeinek módosulása alapján intézményi rendszer korszerűsítésének lehetőségéről és annak feltételeiről.
7.10. A Közgyűlés ülésén személyesen jelen lévő elnöke és képviselő tagjai útján ellátja a Közgyűlésben a titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket, amennyiben a titkos szavazás szavazóurna és szavazólap igénybevételével kerül lebonyolításra.
7.11. Vizsgálja – a Közgyűlés érintett bizottságainak bevonásával – a hatályos önkormányzati rendeletek végrehajtását, hatályosulását és arról beszámol a Közgyűlésnek, szükség esetén javaslatot tehet az önkormányzati rendeletek megfelelő módosítására.
7.12. Vizsgálhatja a Közgyűlés szerveinek az Alapokmánynak megfelelő működését, amelynek keretében a Közgyűlés szerveinek hatásköri ütközése esetén javaslatot tehet annak feloldására.

8. A Bizottság további feladatai:
8.1. Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény rendelkezésein is alapuló korlátozási kártalanítási ügyekben véleményt nyilváníthat a kártalanítási igényről az Urbanisztikai Bizottság döntését megelőzően.
8.2. A Bizottság – úgy is, mint a Közgyűlés nemzetiségi ügyekért felelős állandó bizottsága – a feladatkörét érintő területeken együttműködik az Egerben működő települési nemzetiségi önkormányzatokkal.
8.3. Véleményezi és javaslatot tehet az önkormányzat és intézményeinek beruházási tervére, az abban szereplő egyes beruházásokra, fejlesztésekre, valamint azok tartalmára, tartalmának módosítására vonatkozóan. Pénzügyi és gazdálkodási szempontból véleményezi az önkormányzatot és intézményeit érintő, beruházásokkal és fejlesztésekkel, továbbá ilyen tárgyú pályázati források megszerzésével, felhasználásával kapcsolatos közgyűlési előterjesztéseket."

 



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!