2019-től kötelező a cégkapu használata
Kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan önkormányzati hatáskörbe tartozó helyi adó és más adóügyeiket (pl.: gépjárműadó) az önkormányzati adóhatóságnál jövőre a vállalkozások. Az egyéni vállalkozóknál nem lesz változás, ők továbbra is a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY, régi nevén ügyfélkapus) tárhelyet használhatják.
A gazdálkodó szervezetek 2018. január 1-jétől adóügyekben az önkormányzati adóhatóságnál már elektronikus kapcsolattartásra és ügyintézésre kötelezettek. Országosan a 2018. január elsején indult Cégkaput már 490 ezer cég használja. 2018. november elejéig már több mint 1,1 millió dokumentumot küldtek a Cégkapu felhasználói. A 2018-as adóévben eddig már közel 30 ezer darab iratot, döntést /határozatot, hiánypótlást, végzést, levelet, folyószámla egyeneleget, felhívást stb./ kézbesített önkormányzati adóhatóságunk elektronikus úton az érintetteknek. Az adóügyek 38 %-a elektronikus csatornákon érkezett az önkormányzati adóhatósághoz. Az önkormányzati adóhatósághoz 2018. évben több mint 12 ezer darab elektronikusan benyújtott nyomtatvány, bevallás, bejelentés, ePapír, más kérelem, beadvány érkezett.
Az év végéig képviselőik még használhatják a KÜNY tárhelyet is. Jövőre azonban az ügyfelek – egyéni vállalkozók és hivatali tárhellyel rendelkezők kivételével – az adóügyek elektronikus intézésére kizárólag cégkaput használhatnak, ami alkalmazható többek között az önkormányzati adóhatósággal való elektronikus kapcsolattartásra, a bevallások, bejelentések, kérelmek beküldésére, hivatalos dokumentumok letöltésére. Az önkormányzati adóhatóság küldeményeit ugyancsak a cégkapun át küldi az érintetteknek. 2018. december 31-ig a küldeményeket még az önkormányzati adóhatóság tájékoztató jelleggel papír alapon is eljuttatta/eljuttatja az érintettek részére. Ez a szolgáltatás azonban 2019. január 1-jétől megszűnik.
A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok és elvégezhetők az egyes, cégkapu használatához kapcsolódó beállítások. A cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést.
A gazdálkodó szervezeteknek – egyéni vállalkozókat kivéve – a cégkapu használatához csupán regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/tajekoztato.html oldalon érhető el.
Az egyéni vállalkozók esetében az adóügyek intézésében nem lesz változás, hiszen számukra továbbra is az ügyfélkapu, azaz a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra. Mindehhez csak ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhelyszolgáltatást is magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség.
Honlapunkon e témában az alábbi tájékoztatókról olvashatnak:
http://www.eger.hu/hu/adougyek/hirek-aktualitasok/c/az-elektronikus-ugyintezes-altalanos-szabalyirol
http://www.eger.hu/hu/adougyek/hirek-aktualitasok/c/tajekoztato-az-ertesitesi-tarhely-kezeleserol
http://www.eger.hu/hu/adougyek/hirek-aktualitasok/c/tarhelyek-megtekintesenek-fontossaga
Eger, 2018. december 14.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága