Ugrás a fő tartalomhoz
2024. július 02. | Ottó

Elindult az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR)

Létrehozva: 2020. március 10.  |  Utoljára frissítve: 2020. március 10.

2020. március 2-án Magyarországon is elindul az Azonnal Fizetési Rendszer, más néven AFR. A Magyar Nemzeti Bank elindította az Azonnali Fizetést, amellyel - a legfeljebb 10 millió forintos, - elektronikus úton indított - egyedi belföldi átutalások az év minden napján, - 0-24 óráig, - 5 másodperc alatt teljesülnek.


Mikortól működik az azonnali fizetés?


A rendszer 2020. március 2-ától működik.

 

Az új rendszerben jelentősen felgyorsulnak – gyakorlatilag azonnal teljesülnek– egyes belföldi forintátutalások, és a tranzakciók kezdeményezése is jóval egyszerűbbé válik. Ez az önkormányzati adóhatóság részére teljesítendő utalásokban is könnyebbséget jelent.

 

Mit is jelent pontosan az AFR?

 

Ha Ön pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó, vagy természetes személy, aki rendelkezik lakossági folyószámlával, akkor az AFR Önnek azt jelenti, hogy

 

- minden 10 millió forint alatti utalása, az év minden napján, 0-tól 24 óráig 5 másodpercen belül teljesül, azaz megjelenik a célszámlán, hacsak Ön nem jelölt konkrét terhelési napot;
- az Ön által indított átutalás sikerességéről, vagy sikertelenségéről minden esetben visszajelzést kap saját pénzforgalmi szolgáltatójától (bankjától), egyszerűbben, akár a címzett mobiltelefonszámának, e-mail címének vagy adóazonosítójának megadásával (úgynevezett másodlagos azonosítók) indíthat utalásokat bankjánál, amennyiben a célszámla tulajdonosa a bankjánál a számlaszámhoz hozzárendelte a másodlagos azonosítókat.
- nem kell megadnia bankszámlaszámát egy utalás fogadásához, elég, ha az előző pontban felsorolt adatokat hozzárendeli bankszámlájához, így a fizető fél utalhat Önnek akár a csak a telefonszáma, e-mail címe vagy adóazonosítója ismeretében.

 

Szükséges-e bármit tennem ahhoz, hogy használhassam a szolgáltatást?


A forintszámlával rendelkező ügyfélnek semmit sem kell tennie, a 10 millió forint alatti forintátutalások automatikusan az azonnali fizetés szabályai szerint teljesülnek. Nem kell tehát külön kiválasztanunk, hogy az utalás azonnali teljesítését szeretnénk, amennyiben a paraméterek megfelelőek, az átutalás automatikusan azonnali lesz.

 

Ahhoz ugyanakkor, hogy mások egyszerűbben tudjanak nekünk pénzt küldeni, érdemes regisztrálni másodlagos azonosítóinkat (telefonszám, email-cím, adószám/adóazonosító jel) a számlavezető bankunknál. /Az országos Elektronikus Önkormányzati Portálon az önkormányzati adóhatóságnál kezelt számlák esetében másodlagos azonosító használatára jelenleg még nincs mód, ám Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága kérte ennek mielőbbi lefejlesztését az ASP rendszerében!/

 

Ha többet akarok küldeni, mint 10 millió forint, megtehetem-e 10 millió forint alatti részletekben?


Igen, minden 10 millió forint alatti összegre vonatkozó utalás önálló, egyedi átutalásnak minősül, így egymás után, korlátlanul ismételhető.

 

Külföldre is lehet azonnali fizetést indítani?


Nem, az azonnali fizetés jelenleg csak belföldi átutalások esetében használható. A külföldi jogosult részére indított átutalások továbbra is a korábban ismert rendszerben működnek.

 

Mikortól használhatom a nekem utalt pénzt?


Az azonnali fizetés összege öt másodpercen belül eljut a kedvezményezett számlavezetőjéhez. A beérkezett összeget a számlavezető ezután haladéktalanul jóváírja a kedvezményezett számláján, így azonnal felhasználható. Előfordulhat ugyanakkor, hogy csak ennél később történik meg a jóváírás, ha a kedvezményezett számlája devizaszámla vagy más speciális számla (pl. hitelkártyaszámla).

 

Hétvégén és ünnepnap is használható a rendszer?


Igen, az azonnali fizetések a hét minden napján, 0-24 óráig indíthatók és 5 másodpercen belül teljesülnek.

 

Ha azt szeretném, hogy az átutalásom egy meghatározott napon teljesüljön, „kikerülhető" az azonnaliság?


Továbbra is lehetőség lesz értéknap kiválasztására, ezt az átutalást kezdeményező platformon kell külön kiválasztani a jelenleg is ismert módon.

 

Mit az a másodlagos azonosító?


Fontos: Az önkormányzati adóhatóságnál kezelt számlák esetében másodlagos azonosító használatára jelenleg még nincs mód!
Az AFR lehetőséget ad arra, hogy bankszámláihoz másodlagos azonosítókat rendeljen, amik a bankszámla egyértelmű azonosítására szolgálnak, ugyanúgy, mint a bankszámlaszám.
Másodlagos azonosító lehet:
a mobiltelefonszám,
az e-mail cím,
az adóazonosító jel vagy az adószám.
A másodlagos azonosítókkal lehetővé válik, hogy bankszámlaszám megadása nélkül, egyszerűen, a címzett által megadott adattal indítson bankjánál belföldi tranzakciókat vagy fogadjon utalásokat saját bankszámláján. Ha Ön szeretne másodlagos azonosítót a saját számlájához, azt a számlavezető bankjánál elektronikusan intézheti.

 

Hogyan bizonyosodhat meg róla, hogy az átutalás teljesült?


A fogadó pénzintézet 5 másodpercen belül visszajelez az Ön bankjának, hogy átutalása a címzett számlájára megérkezett. Ezt követően az Ön bankja szintén 5 másodpercen belül értesíti Önt (SMS-ben, vagy e-mailben), hogy az átutalása sikeres volt. Ha az átutalás sikertelen, arról is visszajelzést kap bankjától.

 

Az AFR bevezetése mennyiben érinti az Ön és az Önkormányzati adóhatóság pénzügyi kapcsolatát?

 

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatának számlavezető bankja a Raiffeisen Bank. Ez azt jelenti, hogy a Raiffeisen Bank az adószámlákra címzett befizetéseket fogadja az AFR-en keresztül. Ha Ön a saját bankján keresztül utal az adóhatóság számláira, akkor az Ön bankja 5 másodpercen belül továbbítja utalását a Raiffeisen Bank által vezetett adónemszámlára. Ha az átutalása megérkezett az adószámlára, akkor a bank ezt jelzi az Ön bankjának 5 másodpercen belül.

 

Az adószámlákra érkezett befizetések gyors azonosítására kérjük, hogy átutalása közleményrovatába az adószámát, illetve adóazonosító jelét – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – tüntesse fel! Ennek elmulasztása, vagy téves adat megadása esetén az adóhatóság csak a manuális beazonosítást követően tudja az Ön befizetését figyelembe venni.

 

Milyen előnyt jelent adóügyeiben az AFR?

 

Ha például Önnek nullás igazolásra van szüksége, de adótartozása van, akkor az AFR segítségével azonnal rendezni tudja azt. Az esetleges adótartozás ellenőrzéséhez adószámláját ügyfélkapu-hozzáféréssel, az Elektronikus Önkormányzati Portál-rendszeren https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap  keresztül egyszerűen lekérdezheti.

 

Fontos!

 

Ön adótartozását vagy későbbi esedékes adóit jelenleg az alábbi módokon fizeti még meg:

 

- postai csekken (akár QR kódos befizetéssel /iCsekk/),
- az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül utalással, https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap 
- az adóhatóság ügyfélszolgálatén POS-terminálon,
- vagy VPOS-on keresztül internetes utalással, akkor befizetései az eddigi szabályoknak megfelelően jelennek meg adószámláján. Jelenleg az ilyen típusú fizetési módozatok még nem tartoznak az AFR-hez.

 

Egyéb részletekről honlapunkon https://www.eger.hu/hu/adougyek  tájékozódhatnak az érdeklődők.

 

Egyéb részletekről az elérhetőségen https://www.mnb.hu/azonnalifizetes  is tájékozódhatnak.

 

Eger, 2020. március hó 

 

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!