Ugrás a fő tartalomhoz
2024. július 02. | Ottó

FRISS SZÁLLÁSHELY ÜZEMELTETÉST ÉRINTŐ HELYI HÍREK

Létrehozva: 2019. július 23.  |  Utoljára frissítve: 2019. július 23.

Tájékoztató a szálláshely-szolgáltatással kapcsolatos jogszabály változásokról


Tisztelt Szálláshely Üzemeltetők!

 

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Kormányrendeletben (továbbiakban: Korm. rendelet) 2019. június 28. napjától jelentős változások léptek életbe, melyek alapvetően befolyásolják a tevékenység jogszabályszerű gyakorlását.

 

A Korm. rendeletben új fogalmak is meghatározásra kerültek (pl.. ágy; szálláshely ágyainak száma; szálláshely befogadóképessége; szálláshely szobáinak összessége; szálláshely-kezelő szoftver; szoba, magánszálláshely), továbbá a korábban meghatározott fogalmakban is történtek változások (Korm. rendelet 2. §-a).

 

Fontos kiemelni, hogy az új jogszabályi rendelkezés szerint, az „egyéb szálláshely" a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített épületben, de szálláshely-szolgáltatási céllal és nem magánszemély vagy nem egyéni vállalkozó által hasznosított, önálló rendeltetési egységet képező épületrész, ahol az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülhetnek, illetve a szobák száma legfeljebb huszonöt, és az ágyak száma legfeljebb száz (Korm.rendelet 2. § 2. pontja).

 

Ezzel egyidejűleg pedig hatályba lépett a „magánszálláshely" szálláshely típus, mely az a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, magánszemély vagy egyéni vállalkozó által hasznosított lakás vagy üdülő, illetve azok egy lehatárolt részének és hozzátartozó területének hasznosítása, ahol a szobák száma legfeljebb nyolc, és az ágyak száma legfeljebb tizenhat (Korm.rendelet 2. § 6. pontja).

 

Valamennyi szálláshelyet érintő változás, hogy a Korm. rendelet 5. § (3) bekezdése értelmében a szálláshely-szolgáltatás olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel! A tevékenység megkezdésére vonatkozó bejelentéshez pedig mellékelni kell a szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot is.

 

A szálláshelykezelő szoftver azonban már valószínűleg nem ismeretlen a szolgáltatók számára. A 2019. január 1-jén hatályba lépett, a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVII. törvény végrehajtásáról szóló 237/2018. (XII.10.) Korm. rendelet értelmében a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (továbbiakban: NTAK) történő adatszolgáltatás is szálláshelykezelő szoftveren keresztül valósul meg.

 

A részletekről a NTAK honlapján https://info.ntak.hu/ találhatnak folyamatosan frissülő részletes információkat.

 

Ingyenes szoftver https://info.ntak.hu/ingyenes-szoftver/ A kisebb szálláshelyek segítése érdekében a Magyar Turisztikai Ügynökség ingyenesen biztosít az NTAK-ba történő digitális adatszolgáltatásra alkalmas szálláshelykezelő szoftvert a legfeljebb 8 szobával és 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek számára. Az úgynevezett „Az Én Vendégszobám" alkalmazás fejlesztése még zajlik, hivatalos megjelenése idén nyáron várható.

 

Mi az Az Én Vendégszobám alkalmazás?
• Az Én Vendégszobám egy olyan egyszerűsített vendégnyilvántartó alkalmazás, amely az egyszerűsített feladatok ellátását szolgálja. A Magyar Turisztikai Ügynökség ingyenesen biztosít a legfeljebb 8 szobával és 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek számára.
• Az úgynevezett Az Én Vendégszobám alkalmazás fejlesztése még zajlik, hivatalos megjelenése nyárra várható.

 

Az Én Vendégszobám milyen feltételek esetén vehető igénybe?
• Szálláshelyen maximum 8 szoba és 16 férőhely érhető el.
• Kemping esetében a lakóegységként területi egységet kell figyelembe venni.
• Férőhelyek esetén csak az állandó férőhelyeket kell figyelembe venni, a pótágyakat nem.
• Az alkalmazás regisztrációra a szálláshely regisztrációját követően van lehetőség az NTAK felületén.
• A feltételeket mindig csak egy adott szálláshely esetében kell figyelembe venni.
• Több szálláshely esetében több alkalmazás regisztráció is lehetséges, minden alkalmassági feltételnek megfelelő szálláshelynél.

 

NTAK kompatibilis szoftverek https://info.ntak.hu/szoftverek/

 

A szálláshelyszolgáltatók az adatszolgáltatási kötelezettségeiket NTAK kompatibilis szoftverekkel teljesíthetik. A kevesebb, mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek a piacon elérhető szoftverek mellett az MTÜ által ingyenesen biztosított szoftvert is választhatják. A több mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek olyan szoftverek közül választhatnak, melyek alkalmasak az NTAK részére történő adatszolgáltatás teljesítésére. A teszt környezetben lefolytatott ellenőrzés és az elvégzett tesztek során az itt feltüntetett alábbi szálláshelykezelő alkalmazások feleltek meg a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVII. törvény végrehajtásáról szóló 237/2018. (XII. 10.) Kormányrendeletben foglalt feltételeknek.

 

A Korm. rendelet az előzekkel kapcsolatosan számunkra is kötelezettségeket ír elő. Az adatszolgáltatási kötelezettségek mellett, 6 évente legalább egy alkalommal hatósági ellenőrzés keretében kell vizsgálnunk a szálláshely-szolgáltatókat.

 

A Korm. rendelet 19. §-a az alábbi határidős teendőket rögzíti:

- Szállodáknak és panzióknak 2019. november 30. napjáig kell dokumentummal igazolniuk, hogy rendelkeznek szálláshelykezelő szoftverrel, továbbá nyilatkozniuk kell, hogy a Korm. rendeletben meghatározott bejelentési és üzemeltetési követelményeknek megfelelnek;

- Kemping / Üdülőháztelep / Közösségi szálláshely / Egyéb szálláshely típusú szálláshelyeknek 2019. november 30. napjáig kell dokumentummal igazolniuk, hogy rendelkeznek szálláshelykezelő szoftverrel, továbbá nyilatkozniuk kell, hogy a Korm. rendeletben meghatározott bejelentési és üzemeltetési követelményeknek megfelelnek;

- Azon egyéb szálláshely-szolgáltatók, akik az új jogszabályi előírások szerint megfelelnek a magánszálláshelyre vonatkozó követelményeknek, 2021. december 31-ig kérelmezhetik, hogy a jegyző a szálláshely-szolgáltatási bejelentését magánszálláshely szolgáltatásra módosítsa. A kérelemmel egyidejűleg dokumentummal kell igazolniuk, hogy rendelkeznek szálláshelykezelő szoftverrel, továbbá nyilatkoznak, hogy a Korm. rendeletben meghatározott bejelentési és üzemeltetési követelményeknek megfelelnek.

 

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ elektronikus felülete (a továbbiakban: NTAK Portál felület), ami a felhasználók számára lehetőséget nyújt az NTAK adatbázisában tárolt adatok vagy az abból készült riportok eléréséhez. Ezen a felületen kell elvégezni a szálláshelyszolgáltató és a szálláshely regisztrációját, valamint az adatszolgáltatások teljesítéséhez szükséges technikai lépéseket.
Az adatszolgáltatás megkezdéséhez szükséges a szálláshely-szolgáltató és szálláshely regisztrációja az NTAK Portál felületén, valamint a kapcsolat és az adatszolgáltatás hitelességét biztosító tanúsítványok megszerzése és feltöltése a szálláshelykezelő szoftverbe. Ennek menetéről bővebben is olvashat: https://info.ntak.hu/gyik/

 

Felhívom a szíves figyelmet arra is, hogy a szálláshelykezelő szoftver automatikusan nem váltja ki a „Vendég- és idegenforgalmi adónyilvántartást", hiszen az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 49.§ (1) bekezdése értelmében a havi idegenforgalmi adóbevallást az adózó azonosításához, az adóalap, a mentességek, a kedvezmények, az adó alapja és összege megállapításához szükséges együttes adatok ismeretében van mód elkészíteni, illetve ellenőrizhető módon alátámasztottan elévülési időig megőrizni. A bevallás tartalmát az önkormányzati adóhatóságok által rendszeresíthető bevallási, bejelentési nyomtatványok tartalmáról szóló 35/2008. (XII. 31.) PM rendeletben foglaltak határozzák meg.

 

Eger, 2019. július 22.

 

Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Adó Iroda

Ügyfélfogadás helye: Eger MJV Polgármesteri Hivatal, Eger, Dobó István tér 2.
Ügyfélfogadás időpontjai: Hétfő: 9.00-16.00, Kedd: 9.00-16.00, Szerda: 9.00-17.00,
Csütörtök: 9.00-16.00
E-mail cím: ado@ph.eger.hu
Honlap cím: www.eger.hu; ado.eger.hu
Telefonszám: +36 (36) 520-700



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!