Ugrás a fő tartalomhoz
2024. július 02. | Ottó

Hiánypótoltatás az építményadóban

Létrehozva: 2020. november 17.  |  Utoljára frissítve: 2020. november 17.

Az önkormányzati adóhatóság a napokban kezdte meg az ingatlanügyi hatóság adatszolgáltatásában lévő adatok tömeges összevetését az adózás alá bejelentett építmények adataival, így hiánypótoltató eljárásra számíthatnak azok a tulajdonosok, akik nem megfelelően adóznak az építményadóban


Eger Megyei Jogú Városban az önkormányzati adóhatóság – az Önök bejelentése, bevallása alapján - több mint 42 ezer adóköteles építményt tart nyilván, így előfordulhatnak olyan esetek, amikor nem megfelelő módon történik meg az adatbejelentés, vagy akár az teljesen elmarad.

 

Az ingatlanügyi hatóság az önkormányzati adóhatóság megkeresésére évente egy alkalommal kizárólag az építményadó megállapítása (kivetése), ellenőrzése céljából adatot szolgáltatott az önkormányzati adóhatóság illetékességi területén található, a nyilvántartásában szereplő valamennyi építménynek a megkeresés szerinti év január 1-jén hatályos adatairól. Az önkormányzati adóhatóság a napokban kezdte meg az adatszolgáltatásban lévő adatok tömeges összevetését az adózás alá bejelentett építmények adataival. Amennyiben olyan építményekre bukkannak az adóhatóság munkatársai, amelyek nem, vagy nem megfelelően adóznak - és azok hivatalból történő adóztatása nem lehetséges - hiánypótlásra szólítja fel az érintett tulajdonosokat.

 

Általános szabály, hogy az építményeket érintő változásokat az adóévet követő év január 15-ig kell adatbejelentést formájában megtenni az érintetteknek.

 

Az adóalanyoknak /tulajdonos/haszonélvező/, akiknél a lakással vagy más, nem lakás céljára szolgáló építménnyel kapcsolatosan bármilyen adóztatást érintő változás történt az elmúlt évben, arról január 15-ig adatbejelentést kellett teljesíteniük - az adóév első napján fennálló állapotnak megfelelően - az önkormányzati adóhatóság felé. /Az adókötelezettséget azért is fontos határidőben megtenni, mert ennek megfelelően változhat az adófizetése./

 

Önmagában az ingatlan nyilvántartásban (földhivatalnál) történő változás átvezetés nem elegendő és nem helyettesíti az adatbejelentést. Mivel az adónem ún. „kivetéses" jellegű vagyoni típusú helyi adó, így az adó alanya az adatbejelentő lap benyújtásával jelenti be, változtatja, illetve szünteti meg az adókötelezettségét.

 

Az adatbejelentés legegyszerűbb módja, ha Önök az Elektronikus Önkormányzati Portálon  https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap   belépve az „Adatbejelentés az épüle, épületrész utáni építményadóról" szóló ASP-ADÓ-31-2015 számú nyomtatványt készítik el és azt elektronikusan, vagy papír formátumban küldik be.

 

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) felhatalmazása alapján hozott részletszabályokban (adó alapja, adó mértékei, adókedvezmények stb.) Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az építményadóról szóló 60/2012. (XI. 29.) számú önkormányzati rendelete (továbbiakban: Ör.) szabályozza az építmények adóztatását. (Az irányadó jogszabályok honlapunkon https://www.eger.hu/hu/adougyek/jogszabalyok  megtalálhatók.)

 

Az önkormányzati adóhatóság az építményadót az adózó adatbejelentése (az adózónak a kivetéssel történő helyi adó megállapításához szükséges adatokról szóló bejelentése) alapján ún. kivetés útján, határozatban állapítja meg. Az önkormányzati adóhatóság az építményadót a közhiteles nyilvántartások, továbbá az építésügyi hatóságnak az e törvény szerinti adatszolgáltatásából tudomására jutó adatok alapulvételével is megállapíthatja, ha az adózáshoz szükséges minden adat és tény rendelkezésre áll. Általában erre csak nagyon szűk körben van lehetőség.

 

Az adózónak az építményadóról, az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő tizenöt napon belül kell adatbejelentését teljesítenie. Nem kell újabb adatbejelentést benyújtani mindaddig, ameddig az adóalany körülményeiben, az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás.

 

Hiánypótlási eljárás menete

 

1.) Tájékoztatás mellett 1. felhívás (végzés) az adókötelezettség teljesítésére

 

Az önkormányzati adóhatóság az adatbejelentési, változásbejelentési kötelezettség elmaradása, hiányos teljesítése, vagy a bejelentési, változásbejelentési kötelezettség valótlan adattartalommal történő teljesítése esetén - a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett - tizenöt napos határidő tűzésével felhívja az adózót az adókötelezettség jogszerű teljesítésére. Ekkor még mulasztási bírság nem kerül előírásra, és ha az adókötelezettséget az adózó teljesíti nem éri hátrányos szankció.

 

2.) Mulasztási bírság előírása és ismételt 2. felhívás adókötelezettség jogszerű teljesítésére

 

Az adókötelezettség határidőn belüli nem, illetve nem jogszerű teljesítése esetén az önkormányzati adóhatóság a természetes személy adózót ötvenezer forint, a nem természetes személy adózót százezer forint mulasztási bírsággal sújtja és - a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett - tizenöt napos határidő tűzésével ismételten felhívja az adókötelezettség jogszerű teljesítésére. A bírság taxatív, mérlegelési jogkörben nem írható elő más, csökkentett összegben. A kötelezettség határidőben történő teljesítése esetén a kiszabott bírság mérsékelhető vagy elengedhető.

 

3.) Ismételt, emelt összegű mulasztási bírság előírása és immár 3. felhívás az adókötelezettség jogszerű teljesítésére

 

Az ismételt felhívásban feltüntetett határidő eredménytelen elteltét követően az önkormányzati adóhatóság a természetes személy adózót kettőszázezer forint, a nem természetes személy adózót ötszázezer forint mulasztási bírsággal sújtja és - a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett - tizenöt napos határidő tűzésével felhívja az adókötelezettség jogszerű teljesítésére. A bírság itt is taxatív, mérlegelési jogkörben nem írható elő más, csökkentett összegben. Ebben a fázisban már a kötelezettség teljesítése esetén az előzőleg megállapított és most megállapított és kiszabott taxatív bírság már az alapeljárásban nem mérsékelhető.

 

A leírtakból is következik, hogy a szankciók a jogszabályokat sorozatosan megszegő adózókat sújtják leginkább és számos lehetőség van a jogszerű és egyéb szankciók nélküli kötelezettség pótlásra.

 

Részletekről honlapunkon https://www.eger.hu/hu/adougyek  tájékozódhatnak az érdeklődők.

 

Az önkormányzati adóhatóság teljes egészében biztosítja adóügyekben az elektronikus ügyintézést, így otthonról minden ügy indítható és intézhető.

 

Kérjük, ha információt, felvilágosítás vagy valamilyen adóval összefüggő nyomtatványt szeretnének, elsősorban használják a Portált, illetve honlapunkat.

 

Ha információt szeretnének, hívhatják központi telefonszámunkat (+36 (36) 523-700) és munkaidőben kollégáink készséggel állnak az Önök rendelkezésére!

 

Lehetőség van elektronikus levélben is érdeklődni, az itt feltett kérdésekre néhány napon belül választ kap az érintett ügyfél. E-mail cím: ado@ph.eger.hu

 

Ha Önök nem elektronikus ügyintézésre kötelezettek és valamilyen űrlapot, nyomtatvány, csekket szeretnének papír alapon megkapni, úgy javasoljuk, hogy ezt is személyes jelenlét nélkül kérjék, említett honlapokról letöltve, telefonon vagy emailen!

 

Köszönjük, hogy adókötelezettségek betartásával és adófizetéseikkel hozzájárulnak Eger Megyei Jogú Város fejlődéséhez. Továbbra is jó egészséget kívánunk minden kedves ügyfelünknek, munkatársaiknak és családtagjainak egyaránt!

 

Eger, 2020. november hó

 

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!