Ugrás a fő tartalomhoz
2024. július 18. | Frigyes

Nagy adózók fogadása

Létrehozva: 2012. december 31.  |  Utoljára frissítve: 2019. április 02.

Önkormányzat képviselőtestületének egyik alapjoga, hogy önkormányzati rendeletek útján, a helyi adóztatást szabályozza.


A Magyar Köztársaság Alkotmánya és az önkormányzati törvény biztosítja az önkormányzatoknak azt a jogát, hogy a törvényben meghatározott keretek között helyi adókat vezethessenek be. Az önkormányzati adóhatóság által beszedett önkormányzati adók évről évre tervezhető és biztos bevételi forrást jelentenek. A helyi adóztatás az önkormányzat kezében olyan lehetőség, amely a helyi vagyoni érdekeltséghez, a kommunális fejlesztésekhez, valamint a helyi gazdasági tevékenységhez kapcsolódhat. A szabályozás lehetővé teszi azt, hogy a lakosság mellett, a vállalkozó (gazdálkodó) szféra egésze adóztatható legyen.

 

2006 évre a helyi adónemek tekintetében adómérték emelés nem volt. Az adóbevételek összességében 2.928 MFt összegben teljesültek.

 

Az egri helyi adókat jellegüket tekintve három fő csoportba lehet besorolni:

- az ingatlanokat terhelő helyi adók {ÉPA, TEA} (15%),

- a vállalkozási tevékenység végzése után fizetendő adó {HIPA} (84%), valamint

- a „tartózkodás" ideje után beszedett adó {IDA} (3%). Ez utóbbi, az egyetlen olyan helyi adófajta, aminek beszedett adó forintjai után továbbra is két forint normatív támogatás igényelhető.

 

 

                                                                    Törvényi maximum        Egri mérték 2007.

 

Építményadó 1.006 260 Ft/m2
Telekadó 223 100 Ft/m2
Idegenforgalmi adó 335 310 Naponként
Helyi iparűzési adó 2 ezrelék 2 ezrelék Adóalap után

 

 

 

Az adóhatóság kiemelten foglalkozik a jelentős (több százezres) költségvetési kapcsolattal rendelkező vállalkozásokkal. A „legnagyobb 200 vállalkozás" éves befizetési kötelezettsége meghaladja a 2.011,1 MFt-ot, azaz ők fizetik az adók 68,68%-át.

 

Építményadóban 2005. január 1-től egységes rendszerben adóznak az épületek, legyenek azok lakások és nem lakás célú építmények. Valamennyi egri ingatlan egységes 260Ft/év/m2 adómértékkel kerül adóztatásra, ám jelentősen eltérő adókedvezményt érvényesíthetnek az adófizetők. Az egri maximális mérték (kedvezmények nélkül) a törvényi mérték mindössze 25,8%-a. Elsősorban a lakások és pincék tulajdonosai kapnak magas adócsökkentést. A külvárosi ingatlanok és a pincék is jelentős 50-85%-os kedvezményt élvezhettek.

 

Az építményadó 53%-át jogi személyek fizetik (162 MFt). A társaságok előírása az építményadó 52 %-át teszi ki. A bevallott ingatlanok 89,4%-ának éves adókötelezettsége 10.000 Ft-nál kisebb. Az ingatlanok 0,86 %-a után történt 100.000 Ft-nál nagyobb összegű adóterhelés, azonban ez az összeg, az összes előírás 47,6 %-a. Az adózás alá vont ingatlanok tulajdonosai összességében 363,7 MFt önkormányzati adókedvezményt vehettek igénybe.

 

Egerben a telekadó tekintetében a törvény adta lehetőségekhez képest szűkítve, csak a belterületi beépítetlen építési telkekre történik az adóztatás. Az telekadó 60%-át a jogi személyek fizetik (11,4 MFt). A lakóparki, társasházi építkezések miatt nőtt a társaságok tulajdonába került építési telkek száma. A szerzéstől számított 4 éven belüli beépítés esetén a tulajdonosok a belvárosban 25%-os, a külvárosban 50%-os önkormányzati adókedvezményt kaphatnak. A bevallott ingatlanok 44,3%-ának éves adókötelezettsége 10.000 Ft-nál kisebb. Az ingatlanok 4,5 %-a után történt 100.000 Ft-nál nagyobb összegű adóterhelés, azonban ez az összeg, az összes előírás 34,8 %-a. A múlt évben a belvárosi telkek tulajdonosai összesen 6,4MFt önkormányzati kedvezményre nyújtottak be igényjogosultságot.

 

Az idegenforgalmi adó fizetési kötelezettség sajátossága, hogy alanyai kizárólag magánszemélyek lehetnek. Idegenforgalmi adó állapítható meg annak a magánszemélynek a terhére, aki egyfelől az önkormányzat illetékességi területén egy vendégéjszakát nem állandó lakosként eltölt. A befolyt IDA után állami normatíva (beszedett 1 Ft-hoz + 2 Ft normatív támogatás) is jár. Eger városában - hasonlóan más idegenforgalmi adottságú településekhez - az idegenforgalmi adóbefizetések túlnyomó többségét a nagy szállodai kapacitásokkal rendelkező vállalkozások adják. Az idegenforgalmi adó közel felét a város két legnagyobb szállodája fizeti. Továbbra is jellemző, hogy az adó 95%-át a 100.000 Ft-nál nagyobb összeget utaló jelentős férőhellyel rendelkező szálláshelyek (64) teljesítik. Az adózók 34%-nál a regisztrált továbbfizetett adó 10-50 ezer forintos éves határok között tendál. Az elmúlt év hasonló nyári időszakához (június, július, augusztus) képest a bevallott adó összege 1.5MFt-tal emelkedett.

 

A helyi iparűzési adó adja bevezetése óta a helyi adóbevételek 85-90%-át. Jelenleg is meghatározó súlya van (84%) az egri önkormányzati helyi adókon belül. Az iparűzési adóban 2005. évre (az adóbevallást minden év május 31-ig kell az előző évről benyújtani) 1.772,5MFt végleges adóelőírás történt. Az önkormányzati kedvezmények révén a végleges adó megállapításakor 192.9MFt egri önkormányzati adókedvezményt is érvényesíthettek adózóink.

 

Kizárólag a városban székhellyel, telephellyel rendelkező egyéni és társas vállalkozások a HIPA 57,5%-át, míg a több telephellyel rendelkező cégek az adó 42,5%-át fizetik. 541 társaság más önkormányzat illetékességi területén is végez vállalkozási tevékenységet, így adókötelezettségeit megosztja más települések önkormányzataival.

 

Az európai uniós csatlakozás miatt a vállalkozókat érintő helyi adókedvezményeit, mentességeit át kellett alakítani. A már megszerzett jogok védelme érdekében továbbra is fennmaradt a határozott idejű kedvezmények mentességek csatlakozás után történő továbbélése, ám legfeljebb 2007. december 31-ig. Városunkban a beruházásokhoz kapcsolódó adókedvezményeket 169,9 MFt összegben vehettek igénybe a 2005. évi bevallások során. A kedvezmények 86,3%-a beruházási kedvezmény. Az önkormányzat adókedvezmények 38,2 MFt-tal nőttek az előző évi adatokhoz képest. 22,9MFt adókedvezményt (éves adó 30%-a) vettek igénybe azon vállalkozások, akik éves árbevétele 5 MFt alatt volt és vállalkozási szintű adóalapjuk a 2,5 MFt-ot nem haladta meg.

 

A Htv. 2005. évtől hatályos módosítása a foglalkoztatás bővítését irányozza elő azzal az iparűzési adóalap-mentességgel, mely a vállalkozó által foglalkoztatott éves átlagos statisztikai állományi létszám emeléséhez kapcsolódik. Ennek érvényesítése először a 2005. évi bevallásokban történt meg, összegszerűen jelentős 326,78 MFt adóalap mentességet került a bevallások alapján elfogadásra.

 

Az adózói kör 80,24 %-ának az éves adókötelezettsége nem haladja meg az 100.000 Ft-ot, ezen belül is 46,98%-nak az éves adófizetési kötelezettsége nem több 10.000 Ft-nál. 247 társaság fizetett 1 millió Ft-nál nagyobb összegű helyi iparűzési adót. Gazdasági súlyuk azonban továbbra is meghatározó, hiszen az adó 74,58%-a tőlük folyik be.

 

Az utóbbi időszakban megsokasodott az adóhatóságokhoz benyújtott előlegcsökkentések, adó visszaigénylések, valamint a fizetési meghagyások elleni fellebbezések, melyek érveléseiben megkérdőjelezték az iparűzési adó EU-konformitását. 2006. évben az adóhatóságnál 470 millió (!) Ft értékben (ez a hipa 22%-a) folyt adóvizsgálat. Az adónem megszűnésével kapcsolatos anomáliák érezhetőek voltak az előleg illetve a végleges adóösszegek fizetése során. Az EU Bírósága kimondta, hogy az uniós joggal nem ellentétes az olasz iparűzési adó. A döntés nyomán „a minimálisnál is kisebb az esélye" annak, hogy a luxemburgi bíróság tiltott adónak minősítse a magyar HIPA-t.

 

Országosan is egyedülálló, hogy immár tíz éve lehetősége van az egri helyi iparűzési adófizetőknek arra, hogy a befizetett iparűzési adójuk bizonyos részének felhasználásába beleszóljanak. A 2005. évi helyi iparűzési adóbevallások feldolgozását követően 77,1 MFt érvényes jelölés történt.

 

Mindhárom lehetőségre elvileg 650 vállalkozást nyújthatott be javaslatot. Az Iparűzési adóbevallásokban érvényes jelölést 562 vállalkozás (társas és egyéni) teljesített. A befizetett iparűzési adójuk 10%-ából:

1) Kiemelt feladatokra,

2) Kiemelt ágazatoknak és végül

3) Eger Megyei Jogú Város költségvetési szerveinek, intézményeinek valamint egri székhelyű egyházi fenntartású oktatási intézmények, civil szervezetek (alapítványok, egyesületek, társadalmi szervezetek) részére jelölhetnek.

 

Nonprofit szervezetek részére összesen 21,3MFt érvényes jelölés érkezett.

ebből - alapítványoknak: 8,2MFt

- egyesületeknek, költségvetési intézményeknek: 13,1MFt.

 

A formájában és tartalmában is megújult egri városi portálon www.eger.hu az adózók hozzáférhetnek az őket közvetlenül érintő helyi adós hírekről, megfelelő tájékoztatást kaphatnak a hivatali ügyintézéssel kapcsolatos teendőkről, letölthetik a bevallások, beadványok számára rendszeresített űrlapokat. Ezen túlmenően hivatali ügyeiket - fokozatosan kibővülően- elektronikus úton, kényelmesen számítógépen is intézhetik. Többek között folyószámláikat, befizetéseiket, bevallott és más adataikat ellenőrizhetik. Hírlevelekre is feliratkozhatnak.

 

A helyi adók jövőbeli szerepe

 

A pénzügyi finanszírozás terén nincs egységes európai gyakorlat. Az országok többségére jellemző a helyi adók jelentős aránya. A magyar önkormányzati (tanácsi) pénzügyi rendszer 1985-90 közötti reformfolyamata eredményeként kialakult normatív forrásszabályozás alapvetően megfelel az európai gyakorlatnak. A helyi adók aránya induláskor jelképes volt, többek között ezért is került sor - az európai országok többségében nem jellemző - lakhely szerinti SZJA átengedésre. Napjainkban már 12 százalék körüli a helyi adók aránya (részben emiatt is csökkent a lakhely szerinti SZJA).

 

Kormányzati szándék szerint a legfontosabb feladat a helyi adók arányának további növelése. Ennek során a mai, lényegében egy lábon (iparűzési adó) álló helyi adórendszer másik lábát is ki kell építeni. Ez pedig a kevésbé konjunktúrafüggő, a települések között kisebb különbségeket keletkeztető ingatlanadó lehet. Míg nálunk az ingatlanadó jelenleg a GDP 0,1 százalékát teszi, addig ez Európában 1-2 százalék, sőt a feketegazdasággal küzdő országokban és időszakokban 3 százalék körüli. Az ingatlanadó súlyának növelése –jelen elképzelések szerint nem fog többletforrást jelenteni az önkormányzatoknak, hisz más adók csökkentése az állami támogatás és/vagy az átengedett SZJA csökkenését eredményezi.

 

Eger, 2007-01-29

 



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!