Ugrás a fő tartalomhoz
2024. július 01. | Tihamér

Szálláshelyek adminisztrációja

Létrehozva: 2022. július 29.  |  Utoljára frissítve: 2022. július 29.

Egerben már három évvel hamarabb, 2020. év január 1-jétől megszűnt az üzleti célú szálláshelyek papír alapú adminisztrációja


Valamennyi elektronikus portál és hírközlési csatorna számot adott ezen a héten arról, hogy a szálláshelyek adminisztrációja jövő évtől (2023.) csökken. Ugyanis, megszavazta az Országgyűlés azt a törvénymódosítási csomagot , amely a jövőben - a szakma kérésének megfelelően – országosan megszünteti a papíralapú vendégkönyvek használatát. A szálláshely-szolgáltatók által régóta várt – Egerben erre már nem volt szükség - intézkedéssel tovább csökken bejelentkezéskor az adminisztráció, megszűnik a kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség. Az intézkedés 2023. január 1-én lép hatályba. A törvénymódosítási csomag hatályba lépését követően a szálláshelyeken az idegenforgalmi adó (IFA) bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltató kizárólag a szálláshelykezelő szoftverében vezeti majd. Így januártól a jegyzők is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes szálláshely-szolgáltatók 2023-as és későbbi évekre vonatkozó IFA-bevallásainak adatait.

 

Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése jóval hamarabb, 2019. november 21-én hozott rendeletével (Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az idegenforgalmi adóról szóló 24/2019. (XI. 22.) önkormányzati rendelete értelmében) megszűntette a szálláshelyek ilyen jellegű papír alapú adminisztrációját a városban működő üzleti célú szálláshelyeken.

 

Az akkori előterjesztés értelmében adminisztráció csökkentésre tettünk javaslatot, mivel 2020. január elejétől megszüntetni javasoltuk a vendégnyilvántartás naplózott papír alapon történő vezetését. /2019. december 31-ig a szálláshely üzemeltetéssel foglalkozó szálláshelyek ingyenesen kapnak az önkormányzati adóhatóságunktól egy ún. „Vendég és idegenforgalmi adónyilvántartó" könyvet, melyben tételesen rögzítik a vendégforgalmi és adózási adatokat./

 

2020. január 1-jétől teljessé válik a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (továbbiakban: NTAK) központi elektronikus rendszere és már csak olyan szálláshely szolgáltatók működhetnek Egerben is, akik szálláshely kezelő szoftverrel rendelkeznek. A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendeletben 2019. június 28. napjától jelentős változások léptek életbe, melyek alapvetően befolyásolják a tevékenység jogszabályszerű gyakorlását. A Kormányrendelet - Egert tekintve - immár 6 csoportba sorolja az üzemeltetési fajtákat, így szálloda, panzió, kemping, közösségi szálláshely, egyéb szálláshely és (új kategóriaként) magánszálláshely üzemeltetési tevékenység csak olyan szálláshelyen folytatható, amely megfelel az 1. melléklet 1/A- 7/A. pontjaiban foglalt követelményeknek.

 

A szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie a Korm. rendeletben - az adott szálláshelytípustól függően - meghatározott követelményeknek. A Korm. rendelet 5. § (3) bekezdése értelmében a szálláshely-szolgáltatás csak olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel. /A tevékenység megkezdésére vonatkozó bejelentéshez mellékelni kell a szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot is./

 

Az akkor hatályos adózást érintő szabályok szerint az idegenforgalmi adó beszedésére köteles szállásadók számára bármely, az adókötelezettség szempontjából releváns adatokat tartalmazó nyilvántartás, akár papíralapú nyilvántartás vezetését is előírhatták.

 

Az NTAK egy új, digitális adatszolgáltatási rendszer, amely lehetővé teszi, hogy valós időben legyen látható az országban található összes szálláshely forgalmi, statisztikai adata: azaz hány felnőtt, hány gyermek érkezett, honnan jöttek, mennyi időt töltöttek el, milyen szolgáltatásokat vettek igénybe és mennyit költöttek a belföldi és külföldi vendégek. A rendszer bevezetésével minden szálláshely digitálisan, szálláshelykezelő szoftver használatával tudja teljesíteni a vendégek bejelentkezésénél előírt adatrögzítési kötelezettségét. Az önkormányzati adóhatóságok az idegenforgalmi adófizetés ellenőrzése érdekében hozzá férhetnek a vonatkozó statisztikákhoz. Az így rendelkezésre álló adatokat továbbá a területi fejlesztésekhez, tervezéshez is felhasználhatják.

 

A szállásadók egyik nagyobb csoportja, akik üzleti jelleggel és céllal működnek. Ők a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény hatálya alá tartozó szálláshely-szolgáltatók emellett folyamatos online-nyilvántartás vezetésére is köteles a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé, melyet a Turizmus törvény szerinti szálláshelykezelő szoftver használatával teljesít. Ide azok a szálláshelyek tartoznak, akik a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet alapján kerülnek nyilvántartásba. (pl.: szálloda, panzió, kemping, közösségi szálláshely, egyéb szálláshely, magánszálláshely) A szállásadók ezen csoportja az idegenforgalmi adókötelezettséggel kapcsolatos, annak ellenőrzésére szolgáló nyilvántartás-vezetést a Turizmus törvény szerinti szálláshelykezelő szoftver használatával is teljesíthetik. Ennek feltétele, hogy e szoftver valamennyi az idegenforgalmi adókötelezettség ellenőrzése szempontjából releváns adat (pl.: érkezés, távozás, vendégéjszakák számának meghatározása, törvényi adómentességek, az adóalap és fizetendő adó, annak havi bevallási adatának) nyilvántartására is alkalmas.

 

A szállásadók másik kisebb csoportja, akik a nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely-szolgáltatásról szóló 173/2003. (X. 28.) Korm. rendelet alapján kerülnek nyilvántartásba vételre. Egerben, az így nyilvántartott szálláshelyek az összes szálláshely 3%-át teszik ki. Ezen szállásadók az idegenforgalmi adókötelezettséggel kapcsolatos, annak ellenőrzésére szolgáló nyilvántartás-vezetést egyedileg alakítják ki, saját nyilvántartást használva. Mivel ők általában nem rendelkeznek online szálláshely kezelő szoftverrel, így ők továbbra is papír alapú nyilvántartásokat használnak. (pl.: üdülő, gyermek- és ifjúsági tábor, nomád táborhely, pihenőház, kollégium stb.)

 

Az online, vagy papír alapú analitikus nyilvántartás később az alapja a havi idegenforgalmi adóbevallás elkészítésének. Ugyanis, az adóbevallás az adózó azonosításához, az adóalap, a mentességek, a kedvezmények, az adó, a költségvetési támogatás alapja és összege megállapításához szükséges adatokat tartalmazza.

 

A szálláshelyek az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme érdekében, továbbá harmadik országbeli állampolgárok és a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek tartózkodására vonatkozó rendelkezések betartásának ellenőrzése céljából - a bejelentkezéskor a nyilvántartásaikban rögzíti

 

a) a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő családi és utónevét, születési családi és utónevét, születési helyét és idejét, nemét, állampolgárságát valamint anyja születési családi és utónevét,

 

b) a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő személyazonosításra alkalmas okmányának, illetve útiokmányának azonosító adatait, harmadik országbeli állampolgár esetében a vízum vagy tartózkodási engedély számát, a beutazás időpontját és helyét, valamint

 

c) a szálláshely-szolgáltatás címét, a szálláshely igénybevételének kezdő és várható, valamint tényleges befejező időpontját.

 

Amennyiben, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 31.§-ában felsorolt törvényi adómentességet kíván a vendég igénybe venni, úgy ezt a vendégnek igazolnia kell, majd a dokumentumokat, iratokat a szálláshelyet üzemeltetőjének elévülési idő belül (öt évig) meg kell őriznie, hogy az utólag is ellenőrizhető lehessen.

 

Egy esetleges adóellenőrzésnél vagy jogkövetési vizsgálatnál az adózónak kell a rendelkezésére álló dokumentumok alapján bizonyítania, hogy egyes adóalanyoktól milyen mentességi jogcím alapján nem szedte be az adót. Ez két szempontból lényeges: egyrészt, az adó beszedésére kötelezett - a Htv. 34. § (2) bekezdése alapján - mögöttes felelősként tartozik megfizetni a beszedni elmulasztott adót, másrészt, amennyiben az adóhatósági adóellenőrzés terhére adóhiányt állapít meg, akkor annak jogkövetkezményeit (adóbírság, késedelmi pótlék) kizárólag ő viseli.

 

Az adóalanyokról (vendégekről) vezetett nyilvántartás tartalmából, vagy/és az ahhoz csatolt iratmásolatok adattartalmából (pl.: személyazonosító igazolvány, útlevél, munka- vagy megbízási szerződés, kiküldetési rendelvény) a mentesség jogcímének ki kell derülnie. Okmány, irat, egyéb bizonyíték elfogadandó a mentességi feltétel teljesülésének igazolására. Az igazolás tartalmának valóságát az ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, ezt a vélelmet az önkormányzati adóhatóság ellenőrzéssel döntheti meg.

 

Amennyiben az adóalany (vendég) megtagadja az adómentesség esetében való fennállásának adórendelet szerinti módon és formában való igazolását, a szállásadónak az adót be kell szednie.

 

Kérjük, a fentiek szíves tudomásvételét és az előírt szabályok betartását.

 

Honlapunkon a szálláshelyek több részletes tájékoztatót is találnak.
https://www.eger.hu/hu/adougyek/tajekoztatok 
https://www.eger.hu/hu/adougyek/szallashely-ugyintezes 

 

Eger, 2022. július hó


Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!