Tájékoztató a frissített OHP tartalmakról
ÜGYINDÍTÁS, AZ EGYENLEG LEKÉRDEZÉS, MENTETT ŰRLAPOK, ADÓBEVALLÁSI INFORMÁCIÓK, FIZETÉS TÖRTÉNET
Tisztelt Vállalkozó/Vállalkozás/Cégvezető/Könyvelő!
Tisztelt Magánszemélyek!
TÁJÉKOZTATÓ A PORTÁLRÓL
E-önkormányzat portál az önkormányzati ASP rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne.
Az E-önkormányzat portál az önkormányzati ASP rendszert igénybe vevő önkormányzatok természetes személy és jogi személy ügyfelei számára egyaránt lehetőséget biztosítanak a szakrendszeri alkalmazásokhoz kialakított, elektronikusan elérhető szolgáltatások igénybe vételére.
Igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások
Ügyindítás
Az ügyindítás egy elektronikus űrlap benyújtását jelenti. A település és az ügy kiválasztása után az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével az ügyfél kitölti az űrlapot, majd beküldi a települési önkormányzat hivatali tárhelyére. A címzett önkormányzat iratkezelője érkezteti a benyújtott űrlapot és iktatás után bekerül a megfelelő szakrendszerbe vagy eljut az ügyintézőhöz. Jelenleg az önkormányzat ügyeinek széleskörénél biztosított az elektronikus ügyintézéshez szükséges űrlap benyújtás az önkormányzati ASP rendszeren keresztül, de az ún. e-Papír szolgáltatás segítségével bármilyen, űrlappal nem támogatott ügy indítható elektronikusan. Az ügyindítás bejelentkezéshez kötött szolgáltatás, ennek hiányában az űrlap csak nyomtatható és papír alapon nyújtható be.
Ügy indításához az ELJÁRÁS MÓDJA mezőben válassza ki, milyen szerepkörben szeretne ügyet intézni.
Saját nevemben
Cég nevében
Saját nevemben egyéni vállalkozóként
Egyéni vállalkozó nevében
Más természetes személy nevében
Hivatali kapu tárhellyel rendelkező intézmény nevében
Amennyiben egyéni vállalkozó nevében vagy más természetes személy nevében szeretne eljárni adó ügyben, akkor az Önt meghatalmazónak meghatalmazást kell eljuttatnia az adott önkormányzathoz.
Amennyiben cégkapun keresztüli űrlapbeküldésre szóló joggal rendelkező személyként szeretne eljárni adó ügyben, akkor csak abban az esetben kell az Önt meghatalmazónak meghatalmazást eljuttatnia az adott önkormányzathoz, ha a képviseleti joga korlátozott.
Cég esetén a Cégnyilvántartásban szereplő képviseleti joggal rendelkező személy adhat a Cég képviseletére meghatalmazást. Ehhez az E-önkormányzat portál ÜGYINDÍTÁS menüpontjában válassza ki az „Adóügy" ágazat „általános nyomtatványok" ügytípusában a MEGHATALMAZÁS ÖNKORMÁNYZATI ADÓÜGYEKBEN űrlapot. Kitöltés és beküldés után a beérkezett meghatalmazást az önkormányzat regisztrálja az ADÓ-szakrendszerében.
Az eljárásmód kiválasztása után adja meg a szükséges adatokat:
„Saját nevemben" választása esetén: nincs szükség további adatmegadásra
„Cég nevében" választása esetén: adja meg a cégnevet és adószámot
„Egyéni vállalkozó nevében" választása esetén: adja meg az egyéni vállalkozó nevét és az adószámot
„Saját nevemben egyéni vállalkozóként" választása esetén: adja meg az adószámot
„Más természetes személy nevében" választása esetén adja meg:
az érintett természetes személy azonosító adtait: viselt nevet, születési nevet, anyja születési nevét, születési helyet, születési időt, vagy
az okmánytípus: útlevél, vezetői engedély, személyazonosító igazolvány okmányszámát.
Hivatali kapu tárhellyel rendelkező intézmény nevében: adja meg a hivatali kapu rövid nevét.
Egyéb tudnivalók valamennyi szerepkör választásakor:
Az online ügyintézéshez a beküldő személynek rendelkeznie kell ügyfélkapus regisztrációval, tárhellyel, valamint nem lehet tiltott az Internetes ügyintézés a Rendelkezési Nyilvántartásban. További információ a Rendelkezési Nyilvántartásról: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/.
„Cég nevében" szerepkör választásakor:
Cég nevében történő űrlap-benyújtásra kizárólag abban az esetben van lehetősége, amennyiben megbízottként vagy ügyintézőként szerepel a Cégkapu regisztrációs nyilvántartásban. Ennek hiányában az online kitöltött űrlapot lementheti adat XML-ként, vagy PDF-ként, de az űrlap beküldésére nincs lehetősége.
„Egyéni vállalkozó nevében" /„Más természetes személy nevében" szerepkör választásakor:
Kérjük, ellenőrizze, hogy rendelkezik-e megfelelő eljárási jogosultsággal az Egyéni vállalkozók nyilvántartásában, vagyis önálló képviselőként jár el. Amennyiben nem, kérjük, a képviseletet igazoló dokumentumot mellékletként csatolja az online űrlaphoz, egyéb esetben az önkormányzat hiánypótlásra szólítja fel.
Űrlap megnyitásához válassza ki a kívánt űrlapot az ŰRLAP KERESŐ-ben megadott szó/szótöredék segítségével, vagy az űrlap ÁGAZAT/ÜGYTÍPUS valamelyikének megadásával.
A keresőmezőket üresen hagyva az ÜRLAP KERESÉS gombra kattintva az adott önkormányzat által publikált összes űrlap megjelenik.
A megjelenő listában a KITÖLTÉSI ÚTMUTATÓ az önkormányzat honlapjának (települési portáljának) arra az oldalára mutat, ahol bővebb információt olvashat az űrlap kitöltésével kapcsolatban. Az ŰRLAP ELŐNÉZET gomb megnyomásával nem szerkeszthető formában megtekinthető az űrlap.
Az űrlap az ONLINE KITÖLTÉS gomb megnyomása után válik kitölthetővé. Kitöltése és beküldése után, a beküldés sikerességéről visszaigazolást kap a felhasználó az Űrlapkitöltő alkalmazás felületén, valamint a feladási igazolás megérkezik ügyfélkapus tárhelyére-, cég nevében eljáró felhasználó esetén - cégkapus értesítési tárhelyére. A beküldő ügyfélkapus tárhelyre megérkezik egy zip kiterjesztésű állomány, mely tartalmazza a beküldött, elektronikusan aláírt űrlapot PDF formátumban, valamint a csatolmányokat.
Az ügyindítás bejelentkezéshez kötött szolgáltatás. Ennek hiányában az űrlap legfeljebb csak nyomtatható, és így papír alapon nyújtható be. A bejelentkezés nélküli ügyintézés az E-önkormányzat portál nyitó oldalán, a VÁLASSZON ÖNKORMÁNYZATOT gomb lenyomásával indítható el. Bejelentkezés nélküli ügyindítás esetén a "E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL" felirat alatt a felhasználó neve helyett a Bejelentkezés felirat látható. Az önkormányzat--választás után, az ÜGYINDÍTÁS oldalon az ELJÁRÁS MÓDJA és az űrlap kiválasztása után ebben az esetben is az ONLINE KITÖLTÉS lehetőség választásával nyílik meg az űrlap, ami kitöltés után PDF-formátumban elmenthető. Bejelentkezés nélküli kitöltés esetén az Űrlap kitöltő felületen a BEKÜLDÉS gomb nem jelenik meg, a beküldés nem lehetséges.
Adóegyenleg lekérdezés
Az adóegyenleg lekérdezéshez első lépésként a böngészőben engedélyezni kell a felugró ablakok használatát.
Az ügyfél lekérheti a kiválasztott településhez tartozó helyi adóegyenlegét. Az egyenleg lekérdezéséhez a felhasználónak be kell jelentkeznie, vagyis a KAÜ-n azonosítania kell magát. A rendszer az Adóegyenleg lekérdezés oldal megnyitásakor kitölti a LEKÉRDEZŐ ADÓAZONOSÍTÓ JELE mezőt. Érdemes ellenőriznie, hogy helyesen szerepel-e az adóazonosító jele vagy adószáma a mezőben. Azonosítás után a felhasználó lekérdezheti az adott önkormányzati adóhatóságnál fennálló személyes adóegyenlegét, vagy képviseleti joggal felruházott személyként azon (természetes vagy jogi) személyek egyenlegét, amelyekkel kapcsolatban az adott önkormányzatnál jogosult eljárni.
Fontos! A személyes adóegyenleg lekérdezésére csak abban az esetben van lehetőség, ha a lekérdező személyes adatai az önkormányzat adórendszerében hibátlanul (a közhiteles nyilvántartásokkal megegyezően) szerepelnek. Képviselt/meghatalmazó egyenlegének lekérdezésénél a képviseleti jognak illetve a képviselő adatainak is szerepleniük kell az önkormányzat adónyilvántartásában.
Amennyiben az ÜGYINDÍTÁS menüpont alatt „Adóügy" ágazati űrlapot küldött be, ennek eredménye csak az űrlap feldolgozás után lesz az adóegyenlegben látható.
Fizetéstörténet
Itt tájékozódhat az E-önkormányzat portálon keresztül az adott önkormányzatnál teljesített adó-, illeték-, valamint számlabefizetéseiről, azok eredményességéről.
Az adott önkormányzatnál teljesített befizetéseiről tájékozódhat. Amennyiben más önkormányzatnál végzett befizetést, kérjük váltson önkormányzatot.
A befizetés részleteiről az adott sorra kattintva tájékozódhat.
A SZOLGÁLTATÁS IGÉNYBEVÉTELE
Az E-önkormányzat portál bárki számára elérhető, egyes funkciók szabadon használhatók, más funkciók azonban bejelentkezéshez kötöttek.
Bejelentkezéshez kötött funkciók:
Elektronikus űrlap beküldése
Mentett űrlapok elérése és megnyitása
MENTETT ŰRLAPOK
A szolgáltatás használatával megnyithatók az elektronikus űrlapkitöltés során Ön által mentett űrlapok.
Felhívjuk a figyelmüket, hogy a Portálon kizárólag a jelszó ismeretében tudja megnyitni a mentett űrlapot. A Portál felületén a mentett űrlapok 7 napig érhetők el, ezután automatikusan törlődnek! A törölt űrlapok visszaállítására nincs lehetőség!
ADÓEGYENLEG LEKÉRDEZÉS
A szolgáltatás igénybevétele csak elektronikus azonosítást követően lehetséges!
A szolgáltatás használatával lehetősége van az Ön, vagy az Ön által képviselt adózó kiválasztott önkormányzati adóhatósághoz tartozó helyi adóegyenlegének lekérdezésére. Az egyenleg lekérdezéséhez a KAÜ-s azonosítás után a rendszer automatikusan kitölti az Ön adóazonosító jelét. Kérjük, ellenőrizze azt!
Fontos! A személyes adóegyenleg lekérdezésére csak abban az esetben van lehetőség, ha a lekérdező személyes adatai az önkormányzat adórendszerében hibátlanul (a közhiteles nyilvántartásokkal megegyezően) szerepelnek. Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az adóhatóság előtt az adózót - ha nem kíván személyesen eljárni - képviseleti joggal rendelkező személy is képviselheti. Amennyiben képviselőként jár el, az Ön által képviselt adózó adóazonosító jelét vagy adószámát Önnek kell megadnia.
Ahhoz, hogy a képviselő által az adózó adóegyenlege elektronikus úton lekérdezhető legyen, szükséges hogy a képviselő adatainak is hibátlanul szerepeljenek az önkormányzat adónyilvántartásában. Új meghatalmazást, vagy a korábban az önkormányzat felé benyújtott meghatalmazás változását a meghatalmazó által (cég esetében a Cégnyilvántartásban szereplő képviseleti joggal rendelkező személy által) benyújtott űrlapon lehet benyújtani. Ehhez az E-önkormányzat portál ÜGYINDÍTÁS menüpontjában válassza ki az „Adóügy" ágazat „általános nyomtatványok" ügytípusában a MEGHATALMAZÁS ÖNKORMÁNYZATI ADÓÜGYEKBEN űrlapot. Kitöltés és beküldés után a beérkezett meghatalmazást az önkormányzat regisztrálja az ADÓ-szakrendszerében.
A meghatalmazásról szóló dokumentum a meghatalmazó, meghatalmazott és tanúk által is aláírt eredeti példánya elektronikus ügyintézésre nem kötelezett ügyfelek esetén postai úton, vagy személyesen is eljuttatható az önkormányzati adóhatósághoz.
ADÓBEVALLÁSI INFORMÁCIÓK
A szolgáltatás használatával lehetősége nyílik arra, hogy a kiválasztott önkormányzatnál befizetett adójának adóbevallásait lekérdezze. A szolgáltatás kiválasztásakor az elektronikus azonosítás oldalra irányítjuk.
FIZETÉS TÖRTÉNET
Az adott önkormányzatnál teljesített befizetéseiről tájékozódhat. Amennyiben más önkormányzatnál végzett befizetést, kérjük váltson önkormányzatot.
A befizetés részleteiről az adott sorra kattintva tájékozódhat.
Saját önkormányzatok listája
ÖNKORMÁNYZAT KERESŐ
Az ügyintézés megkezdéséhez, kérjük, válassza ki azt a települést vagy önkormányzatot, amelynél ügyeit intézni kívánja.
A megjelenő listában, a település neve mellett nyomja meg a KIVÁLASZT gombot, így a jelenlegi bejelentkezés során a kiválasztott önkormányzatnál intézheti ügyeit.
Amennyiben a következő bejelentkezéskor is az adott önkormányzatot választaná, tegye alapértelmezetté, kattintson az ALAPÉRTELMEZETTÉ TESZ gombra. Figyelem! Az alapértelmezett státusz nem a jelölés után, hanem az újabb bejelentkezéskor lép érvényre.
A csillag gomb megnyomásával a SAJÁT ÖNKORMÁNYZATOK listájára kedvencként vehet fel önkormányzatokat.
Bejelentkezés nélkül is igénybe vehető funkciók:
Önkormányzat-keresés
Beküldés nélküli ügyindítás
Az azonosítás a KAÜ igénybevételével történik. Első belépéskor, KAÜ-azonosítás, majd az Általános Szolgáltatási Feltételek (ÁSZF) elfogadása után létrejön az ASP elektronikus ügyfél felhasználói fiók. Az önkormányzat elérhető szolgáltatásainak használatához szükséges kiválasztani az önkormányzatot is.
ÖNKORMÁNYZAT VÁLASZTÁS
Az ASP központ ügyféloldali szolgáltatásai az E-önkormányzat portálon keresztül vehetők igénybe. Az ügyfeleknek ki kell választaniuk, hogy melyik, az ASP központhoz csatlakozott településen szeretnének ügyet intézni, ezután vehetik igénybe az ASP szakrendszerek kínálta ügyintézési lehetőségeket. Az ügyfelek számára nyújtott ügyintézési szolgáltatások köre településenként eltérhet.
BÖNGÉSZŐPROGRAM, INTERNET HOZZÁFÉRÉS
Az oldal megtekintéséhez böngészőprogram (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, stb.) és internet hozzáférés szükséges, a portál és a szolgáltatásai használata egyéb alkalmazás telepítését nem igényli.
Figyelem! A KAÜ-azonosítással elérhető felületen a munkamenet eltér az eddig megszokottól. A munkamenet a bejelentkezéstől számított inaktivitási időt veszi figyelembe (30 perc). A KAÜ munkamenet élettartama azonban ennél jóval hosszabb, a bejelentkezéstől számítva 240 perc, aktivitástól, azaz az oldalon végzett tevékenységtől függetlenül. Ez azt jelenti, hogy amennyiben Ön bejelentkezett, és 30 perce nem végez semmilyen műveletet az oldalon, de a KAÜ 240 perces élettartam még nem járt le, a rendszer ugyan figyelmezteti Önt a munkamenet lejártára, de munkáját a 30 perc leteltével anélkül folytathatja, hogy ismételten meg kellene adnia az azonosítóit. Amennyiben az Ön bejelentkezése óta már eltelt 240 perc, abban az esetben – tevékenységének folytatásához - a rendszer újbóli azonosítást kér.
Fentiek miatt felhívjuk szíves figyelmét, hogy amennyiben nem kívánja tovább használni a szolgáltatást, - adatainak biztonsága védelmében – ne a böngészőablakot zárja be, hanem mindig kattintson Kijelentkezés gombra.
Részletekről itt tájékozódhatnak:
https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
https://ohp-20.asp.lgov.hu/szolgaltatasok
A változásokról folyamatosan frissülő információkat a város honlapján találhatnak https://www.eger.hu/hu/adougyek az érdeklődők!
Eger, 2019. június 24.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága