Változnak a nyilvántartás vezetésre vonatkozó
Tisztelt Szálláshely Üzemeltetők! Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése 2011. október 27-i ülésén módosította az idegenforgalmi adóról szóló rendeletét, amely megváltoztatta – különösen az egyéb szálláshelyet üzemeltetők esetében – az idegenforgalmi adóbeszedéssel kapcsolatos gyakorlatot. A rendelet 2011. október 28-tól hatályos, a nyilvántartás vezetési kötelezettségre vonatkozó szabályok 2012. január 1-től érvényesek.
2012. január 1-jétől a rendelet 11. § (2) bekezdésben megjelölt szálláshelyeknek: panzió, kemping, üdülőház, közösségi szálláshely, egyéb szálláshelynek az önkormányzati adóhatóság által kötelezően rendszeresített, a rendelet 1. mellékletében meghatározott adattartalmú „Vendég- és idegenforgalmi adónyilvántartást" (továbbiakban: nyilvántartás) kell vezetni.
Az új nyilvántartás lényege, hogy az eddigi egyedileg használt nyilvántartásokat ötvözi, egységesíti és biztosítja azt, hogy annak tartalma később - elévülési időn belül - is rendelkezésre álljon. A nyilvántartás magában foglalja a vendégnyilvántartást és az adóanalitikus nyilvántartás, ez utóbbit egyébként az adózás rendjéről szóló törvény kötelezően előír a szálláshely üzemeltetők részére.
A közgyűlés döntése alapján a fenti szálláshelyeknek Eger MJV Polgármesteri Hivatala térítésmentesen bocsát rendelkezésére kötelezően alkalmazandó „Vendég- és idegenforgalmi adónyilvántartást" (továbbiakban nyilvántartó könyvet).
Ahogy arról minden érintettet levélben értesítettünk, a nyilvántartó könyvet 2011. november 28-30. között vehetik át a szálláshely üzemeltetők.
A jelenleg használt vendégnyilvántartó könyvet 2011. december 31. napjával a szálláshely üzemeltetőjének le kell zárni és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban Art.) 164. § (1) szerint 2017. december 31-ig az eddig keletkezett egyéb bizonylatokkal (bejelentő lapok, mentességi nyilatkozatok, számlák, nyugták) meg kell őrizni, hogy azok szükség esetén az ellenőrzés részére bármikor rendelkezésre álljanak.
2012. január 1-től a panzió, kemping, üdülőház, közösségi szálláshely, egyéb szálláshely (korábban magánszálláshely) üzemeltetői kizárólagosan az új típusú nyilvántartó könyvet használhatják.
A jövőben a szálláshely üzemeltetője köteles gondoskodni arról, hogy a nyilvántartás a szálláshelyen folyamatosan és vezetésre alkalmasan rendelkezésre álljon.
A tevékenységüket kezdő szálláshelyek a nyilvántartó könyvet a tevékenységük megkezdése előtt kötelesek beszerezni Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Adó Irodáján.
Tevékenység megszűnése esetén – annak bejelentését követően – az adóhatóság „megszűnt" bejegyzéssel lezárja a nyilvántartó könyvet és ezt saját nyilvántartásába feljegyzi.
A nyilvántartó könyv magyar nyelven készül. Annak érdekében, hogy a külföldről érkező vendégek is pontosan ki tudják azt tölteni, a fejléc rovatait angol, német és lengyel nyelven ún. könyvjelzőbe szerkesztettük, amelyet szintén térítésmentesen bocsátunk a szállásadók rendelkezésére.
Eger, 2011. november 28.
Tisztelettel:
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága