Ugrás a fő tartalomhoz
2024. július 02. | Ottó

Veszélyhelyzet kapcsán felmerült adóztatási kérdések

Létrehozva: 2020. április 12.  |  Utoljára frissítve: 2020. április 12.

A helyi adóztatást érintő, veszélyhelyzet kapcsán felmerült kérdésekre adott válaszok


Mi a teendő akkor, ha a gazdálkodó vagy magánszemély a koronavírus járvány miatt a helyi adókkal kapcsolatos kötelezettségeit nem tudja határidőben befizetni?

 

A koronavírus terjedésével összefüggésben kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, ha az adózók a járvány- illetve a veszélyhelyzet gazdasági következményei miatt nem tudnak eleget tenni fizetési kötelezettségeiknek, fizetési kedvezmény (fizetési halasztás, részletekben történő megfizetés, mérséklés, illetve elengedés) iránti kérelmet nyújthatnak be az önkormányzati adóhatósághoz.

 

Részletekről honlapunkon www.eger.hu  bővebben itt olvashatnak:
https://eger.hu/public/uploads/2020-03-20-tajekoztato-a-fizetesi-kedvezmenyekrol-adoeloleg-merseklesrol-2020-1-0_5e747d2e2b144.pdf

 

Azoknál az adózóknál (természetes személyek és gazdálkodó szervezetek), akik fizetési kedvezményi kérelmükben a fizetési nehézség okaként a koronavírus által okozott gazdasági nehézségre hivatkoznak, e körülményeket a törvényi kereteken belül fokozottan figyelembe kell venni. A kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó csak elektronikusan nyújthatja be, az erre nem kötelezett adózó elektronikusan vagy papír alapon. Az elektronikus ügyintézés feltétele, hogy az adózónak legyen KÜNY tárhelye (Ügyfélkapu) vagy cégkapuja.

 

Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adózóknak is van lehetőségük arra, hogy az űrlapokon az Ügyfélkapun keresztül, elektronikusan küldjék be kérelmüket, vagy dönthetnek a papíralapú előterjesztés mellett is.

 

Magánszemélyek is intézhetik adóügyeiket elektronikusan, erről itt találnak információkat:
https://eger.hu/public/uploads/2020-04-01-tajekoztato-a-termeszetes-szemelyek-altalanos-elektronikus-ugyintezesi-lehetosegerol-2020-aprilis_5e842fe7d772b.pdf

 

A nyomtatványok Eger Megyei Jogú Város honlapjáról www.eger.hu  letölthetők: https://www.eger.hu/hu/adougyek/meltanyossagi-kerelmek

 

Akik nem kötelezettek elektronikus kapcsolattartásra, számukra lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a kérelmet elektronikus levélben emailen küldjék be hivatalunkhoz! E-mail cím: ado@ph.eger.hu

 

Ha a vállalkozó megbízott könyvelője elérhetetlen, mert például igazoltan koronavírus-fertőzött, és nála vannak a bevalláshoz (pl.: HIPA, IFA), adatbejelentéshez (pl.: Építményadó) szükséges iratok, dokumentumok élhet-e igazolási kérelemmel?

 

Ebben az esetben a vállalkozó igazolási kérelmet terjeszthet elő. Az igazolási kérelmet a bevallási vagy adatbejelentési határidő elmulasztása esetén az akadály megszűnését követő tizenöt napon belül, a bevallás, illetve az adatbejelentés pótlásával egyidejűleg lehet előterjeszteni (ePapíron). 

 

Hivatali kapu használata során a Hivatal rövidített neve: EGERADO
Teljes neve: Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága KRID azonosítója: 644093165
ePapír benyújtás: Címzett: EGER MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek
https://epapir.gov.hu/ 

 

Ha az adott vállalkozás a járvány alatt teljesen fizetésképtelenné válik, jogosult lesz-e valamilyen kedvezményre, élhet-e méltányossági kérelemmel?

 

Az egyéni vállalkozó, a jogi személy vagy egyéb szervezet kérelmére a bírság- vagy pótléktartozás mérsékelhető, ha annak megfizetése gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. Tehát a mérséklés akkor engedélyezhető, ha a racionális gazdálkodási körülmények ezáltal helyreállíthatók. Azonban nincs lehetőség a tőke-, illetve adótartozás mérséklésére, továbbá nincs helye a mérséklésnek, ha a gazdálkodási tevékenység már ellehetetlenült.
Beszedett idegenforgalmi adóra fizetési könnyítés nem engedélyezhető.

 

Ha a vállalkozás átmeneti fizetési nehézséggel küzd, akkor lehetősége van fizetési halasztást kérni, illetve akár arra is, hogy a halasztást követően részletekben tegyen eleget fizetési kötelezettségének.

 

A folyamatban lévő részletfizetését nem tudja az adózó a járványügyi helyzet miatt tovább teljesíteni. Vonatkozik-e rá a kormány által kihirdetett moratórium, illetve kérhet-e újabb kedvezményt?

 

A kormány által kihirdetett moratórium nem vonatkozik az adó- és köztartozásokra engedélyezett fizetési könnyítésekre.

 

Az önkormányzati adóhatóság azonban figyelembe veszi, ha a járvány miatt nehéz helyzetbe került adózók a folyamatban lévő és a veszélyhelyzet kihirdetéséig egyébként teljesített részletfizetését nem tudja tovább fizetni. Ebben az esetben újabb fizetési kedvezményi kérelemmel fordulhat az önkormányzati adóhatósághoz.

 

Kérelme alapján a még fennálló hátralékára pótlékmentes fizetési halasztást kérhet, továbbá kérheti azt is, hogy a halasztást követően részletekben fizethesse meg a tartozását. Fizetési kedvezmény iránti kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett jogi személyek és egyéb szervezetek az Önkormányzati Hivatali Portálra belépve tudják benyújtani. ÖHP nyitólapja: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

 

Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adózóknak is van lehetőségük arra, hogy az űrlapokon az Ügyfélkapun keresztül, elektronikusan küldjék be kérelmüket, vagy dönthetnek a papíralapú előterjesztés mellett is.

 

A nyomtatványok Eger Megyei Jogú Város honlapjáról www.eger.hu letölthetők: https://www.eger.hu/hu/adougyek/meltanyossagi-kerelmek

 

Akik nem kötelezettek elektronikus kapcsolattartásra, számukra lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a kérelmet elektronikus levélben emailen küldjék be hivatalunkhoz! E-mail cím: ado@ph.eger.hu

 

Várható a helyi iparűzési adó bevallási és adófizetés határidejének meghosszabbítása, illetve az idegenforgalmi adó idei felfüggesztése?

 

A napokban dönt a kormány arról, hogy a helyi iparűzési adót érintő bevallási és adó-, valamint az ebből eredő előlegfizetés hogyan változik. Egyúttal ekkor jelenhet meg az idegenforgalmi adó (500Ft/fő/nap) felfüggesztésének lehetősége is. Ha jogszabályban megjelenik a kormány döntése, akkor ennek részleteit közzéteszi önkormányzatunk.


Fontos, hogy ha valamilyen akadály miatt nem tudja határidőben benyújtani az adóbevallását, akkora az akadályoztatás megszűnése után 15 napon belül kell az adóbevallást benyújtania. Az adóbevalláshoz egy olyan igazolási kérelmet kell csatolnia, amelyből kiderül a késedelem oka.

 

A változásokról folyamatosan frissülő információkat a város honlapján www.eger.hu  találhatnak az érdeklődők!

 

Továbbra is jó egészséget kívánunk minden kedves ügyfelünknek és családjának!

 

Eger, 2020. április 11.


Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!