Ugrás a fő tartalomhoz
2024. november 21. | Olivér

Bejelentkezési, változásbejelentési kötelezettség

Létrehozva: 2018. május 28.  |  Utoljára frissítve: 2023. december 21.

Ügyleírás


Bejelentkezési, változásbejelentési kötelezettség - ügyleírás (pdf)

 

Ügyleírás:

 

Az adóköteles tevékenységet folytatni kívánó adózó/vállalkozó az adóhatósági nyilvántartásba vétele érdekében köteles az állami adó- és vámhatósághoz és az önkormányzati adóhatóság felé is bejelentkezni, feltéve, hogy a törvény ettől eltérően nem rendelkezik. 

 

Egerben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.), valamint Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az idegenforgalmi adóról szóló 24/2019. (XI. 22.) önkormányzati rendelete értelmében adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki - a Htv. szabályai szerint - nem állandó lakosként Eger Megyei Jogú Város közigazgatási területén legalább egy vendégéjszakát eltölt. Az adó beszedésére kötelezett szálláshely az adóalanyoktól beszedett idegenforgalmi adót havonta önadózással köteles megállapítani, bevallani és - az önkormányzat idegenforgalmi adó számlájára - megfizetni a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig. Az idegenforgalmi adókötelezettségének megkezdését, változását, megszűnését az adózó köteles 15 napon belül bejelenteni az önkormányzati adóhatóság felé.

 

A Htv., valamint Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a helyi iparűzési adóról szóló 12/2012. (III. 30.) önkormányzati rendelete értelmében az adókötelezettség kiterjed Eger Megyei Jogú Város illetékességi területén végzett vállalkozási tevékenységre. 2000. január 1-jétől az adó évi mértéke a Htv-ben meghatározott adóalap 2%-a.

 

A Htv. értelmében (42/E.§) Az állami adó- és vámhatóság naponta, elektronikus úton megküldi az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 1. melléklet 1. pontja szerinti (ide nem értve az adózó állami adóhatóság előtti képviseletére vonatkozó adatokat), az Art. 1. melléklet 17. pontja, 18. pontja, 20-21. pontja alapján az állami adó- és vámhatósághoz - az önkormányzati adóhatósághoz teljesített korábbi adatszolgáltatást követően - érkezett adatokat és az Art. 1. melléklet 29. pontja alapján bejelentett adatokat az Art. 1. melléklet 17. pontja szerinti adózó székhelye szerinti önkormányzati adóhatóság, valamint azon telephelyei szerinti önkormányzati adóhatóságok (a továbbiakban e § alkalmazásában: telephely szerinti önkormányzati adóhatóság) részére, amely telephelyeket az adózó az állami adó- és vámhatósághoz bejelentette. Itt fontos kihangsúlyozni a „bejelentés tényét", ha ez előzőleg nem történt meg a NAV felé, úgy ilyen jellegű adatszolgáltatás nem történik, azaz ekkor az adózót bejelentés terhelheti.

 

Az adatszolgáltatásban szereplő adózó: bejelentkezési, változásbejelentési kötelezettségét a székhelye szerinti és a telephely szerinti önkormányzati adóhatóságnál teljesítettnek kell tekinteni, és a 39/B. § (9) bekezdése szerinti körülményről, valamint képviselőjéről az önkormányzati adóhatóságnak bejelentést tehet.

 

Ha a bejelentkezéssel, változásbejelentéssel összefüggésben adóelőleget vagy jogszabály alapján az adatszolgáltatásban nem szereplő más adatot is be kell jelenteni, akkor e bejelentés megtételére az adózót a székhelye és a telephely szerinti önkormányzati adóhatóság külön felhívja.

 

Az iparűzési adóelőleget az alábbi számlára lehet teljesíteni:

 

Eger MJV önkormányzata Helyi iparűzési adó beszedési számla
50400209-16264551
IBAN száma: HU38 5040 0209 1626 4551 0000 0000
S.W.I.F.T.: MKKBHUHB

 

2023. január 1-jén lépett hatályba az egyszerűsített helyi iparűzési adóalap-megállapítás új rendszere. A Htv. szerinti egyszerűsített adóalap-megállapítást választó kisvállalkozót a főszabály szerint:
- nem terheli helyi iparűzési adóalap-megállapítási, bevallási kötelezettség;
- az adóalap tételes összegére tekintettel az adóalapot nem kell megosztania a települések között;
- adóelőleget évente csak egyszer, az adóév ötödik hónapjának utolsó napjáig kell fizetni;
- ha bevétele az adott bevételi sáv felső határát nem haladja meg az adóévben, akkor az adóévre fizetett adóelőleghez képest további adót sem kell fizetnie.

 

Az új szabályoknak köszönhetően az egyszerűsített (tételes) adóalap-megállapításra minden olyan vállalkozó jogosulttá válik, amelynek az adóévi bevétele éves szinten (12 hónapnál rövidebb adóév esetén a működés naptári napjai alapján évesítve) nem haladja meg
- a 25 millió forintot
- a 120 millió forintot [a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerinti átalányadót választó kiskereskedelmi tevékenységet végzők esetén].

 

A törvényben rögzített általános (legfeljebb 25 millió forint) bevételi korlát alá bármely vállalkozó tartozhat jogállásától és az általa alkalmazott jövedelemadózási formától függetlenül. A speciális bevételi korlát (legfeljebb 120 millió forint/adóév) pedig kizárólag a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet szerinti kiskereskedelmi tevékenységet végző egyéni vállalkozóra vonatkozik.

 

Bejelentkezést kell tenni, ha a tevékenységét az önkormányzat illetékességi területén kezdő (azaz más településen már működő, de iparűzési tevékenységét az adott településen csak év közben például új telephely létesítésével, székhely-áthelyezésével megkezdő) vállalkozó is alkalmazhatja (sőt, ha más településen e módszer szerint állapítja meg adóalapját, az új telephely, új székhely szerinti településen, ezt kell alkalmaznia). Mindezt a bejelentkezési, változás-bejelentési nyomtatványon kell bejelenteni az adóhatóság számára. Az adózónak az adókötelezettségét érintő változást főszabály szerint annak bekövetkezésétől számított tizenöt napon belül kell bejelenteni.

 

Fontos! Székhely áthelyezés, vagy egy már működő vállalkozás új telephely nyitása esetén köteles az adózó alkalmazni és bejelenteni az új tételes adóalap megállapítási módszert, amennyiben a másik településen is aszerint adózott.

 

A Htv. 41. § (1) bekezdése értelmében a vállalkozó – a (4) bekezdésben foglaltak kivételével – a helyi iparűzési adóban az előlegfizetési időszakra – az egyes esedékességi időpontokra eső összeg feltüntetésével önkormányzatonként – adóelőleget köteles a (3) bekezdésben foglalt esetekben a bejelentkezéssel egyidejűleg az adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon bejelenteni, illetve minden más esetben a bevallás-benyújtással egyidejűleg bevallani. A benyújtott – adóelőleget tartalmazó – bejelentkezési nyomtatvány végrehajtható okiratnak minősül.

 

Az iparűzési adó alanya az Art. 9. § a) pontja alapján az adó megállapítása, megfizetése érdekében köteles a jogszabályban előírt módon bejelentkezésre, bejelentésre. Az iparűzési adó alanya adókötelezettsége önkormányzat illetékességi területén (településen) való keletkezését az Art. 18. §-a alapján, míg az adókötelezettségét érintő változást az Art. 44. §-a alapján 15 napon belül általános szabályként az önkormányzati adóhatósághoz jelenti be.

 

A Htv. 42/E. §-a alapján a NAV naponkénti, elektronikus úton teljesített adatszolgáltatása - főszabályként - kiváltja vállalkozó iparűzési adóval kapcsolatos székhelye, valamint - a vállalkozó által a NAV-hoz külön bejelentett - Htv. szerinti telephelye önkormányzati adóhatósághoz teljesítendő bejelentkezési, változásbejelentési kötelezettségét.

 

Lehet azonban olyan - adókötelezettséget érintő - speciális tényállási elem, amelyet a NAV adatszolgáltatása nem tartalmaz. Ezen „más" adatokat magának az adózónak kell - az önkormányzati adóhatóság külön felhívására, illetőleg anélkül - közvetlenül bejelentenie.

 

Kiegészítő adatbejelentést szükséges tenni akkor, ha az adózó az iparűzési adóban - többek között - jogutódlással (kiválás/különválás eredményeként) új jogalanyként jött létre, s ezért az adóelőleg-fizetési időszakra adóelőleget kell megállapítania és bejelentenie. Az ún. kiegészítő adatokat az önkormányzati adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon kell bejelenteni.

 

Minden olyan esetben azonban, amikor a NAV önkormányzati adóhatósághoz továbbított adatszolgáltatása nem, vagy nem teljes mértékben váltja ki az adózó (iparűzési adóval, vagy idegenforgalmi adó beszedéssel kapcsolatos) bejelentkezési (változásbejelentési) kötelezettsége teljesítését, akkor az adózó eljárási kötelezettségét közvetlenül az önkormányzati adóhatósághoz köteles teljesíteni.

 

Benyújtó személye:

 

Az adózó, az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja.

 

Benyújtás formája és módja:

 

Az Eüsztv. és az Air. szabályai alapján az e-kapcsolattartásra kötelezett adózó (Eüsztv.-ben meghatározott gazdálkodó szervezet) elektronikus felületen, az önkormányzat által fenntartott űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatáson (Elektronikus Önkormányzati Portál ügyintézési felületén) keresztül, KÜNY-tárhelye (cégkapu/ügyfélkapu) igénybevételével vagy e-papíron köteles teljesíteni eljárási kötelezettségét (Htv. 42/I. §).

 

Benyújtás céljára szolgáló űrlap

 

Az Elektronikus Önkormányzati Portálon / https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap / lehet a bejelentkezési és változásbejelentési űrlapot kitölteni és beküldeni. Bejelentkezés és változás bejelentés megtételére a „BEJELENTKEZÉS, VÁLTOZÁS-BEJELENTÉS IPARŰZÉSI ADÓBAN, IDEGENFORGALMI ADÓBAN" nyomtatvány szolgál.

 

Tájékoztatjuk, hogy a központi és egri helyi adójogszabályokról, önkormányzati adókkal kapcsolatos tájékoztatókról, információkról, elektronikus és papír alapú bevallási és adatbejelentési nyomtatványokról, elektronikusan intézhető ügyekről, beadványokról itt a olvashatnak részletesen.

 

Jogszabályi háttér:

 

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény,
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet,
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 12/2012. (III. 30.) önkormányzati rendelete a helyi iparűzési adóról
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 24/2019. (XI. 22.) önkormányzati rendelete az idegenforgalmi adóról

 

Ügyintézési idő:

 

Az ügyintézési határidő a bejelentkezés az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.

 

Bejelentkezéssel, változásbejelentéssel kapcsolatos döntés kézbesítése:

 

A bejelentkezés kapcsán döntés, határozat, végzés – általános esetben - nem kerül kiadásra.

 

Eger Megyei Jogú Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:

 

E-mail cím: ado@ph.eger.hu Honlap cím: www.eger.hu
Telefonszám: +36 (36) 523-700
Ügyfélfogadás helye: Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal, Eger, Dobó István tér 2.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 13.00-16.00 óráig, Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.00 óráig, Péntek: 8.00-12.00 óráig

ePapír benyújtás: Címzett: EGER MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága Központi Rendszerben lévő
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: EGERADO;
HIVATAL TELJES NEVE: Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága;
KRID: 644093165

 

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága az Elektronikus Önkormányzat Portálon keresztül biztosítja ügyfelei/adózói számára az elektronikus ügyintézéshez szükséges szolgáltatásokat. A Portálon az adóbevallási információk menüpontban lehetősége nyílik arra, hogy Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatnál, a nyilvántartott helyi iparűzési adó, illetve idegenforgalmi adóbevallásait lekérdezzék.



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!