2019. április 15. idegenforgalmi adóbevallási határidő
Tájékoztatjuk a Tisztelt Szálláshely Üzemeltetőket, hogy a 2019. március havi idegenforgalmi adóbevallások benyújtásának és a 2019. év március hónapjában beszedett idegenforgalmi adó befizetésének határideje 2019. április 15. nappal lejár!
Az idegenforgalmi adó mértéke Egerben nem változott, így 2019. január 1-jétől változatlanul 450 Ft/fő/vendégéjszaka mértéket kell az adóbeszedés során alkalmazni! (A törvényi mérték adómaximuma - Htv. 6.§ c) pontja és 33.§ a) pontja együttes alkalmazásával - 2019. évtől: 517 Ft/fő/vendégéjszaka.)
A beszedett 2019. március havi idegenforgalmi adót Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatának Tartózkodási Idő Utáni Idegenforgalmi Adó Beszedési Számlájára, a 12033007-00102883-02000002 számlaszámra a beszedést követő hó 15. napjáig, azaz jelen esetben, most 2019. április 15-ig kell az adó beszedőjének megfizetnie. /Általános szabályként az Art. 3. mellékletének II. rész A) pontja 3. alpontja alapján az adóbeszedésre kötelezett az általa beszedett, vagy beszedni elmulasztott idegenforgalmi adót az adóbevallás benyújtására nyitva álló határnapig fizeti meg./
Az adóbevallás megtétele az alábbi linken indítható: nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
AZ ADÓBEVALLÁS MEGTÉTELÉRE A ASP-ADÓ-35-2019 SZÁMÚ IFORM TÍPUSÚ ŰRLAP (ADÓBEVALLÁS AZ IDEGENFORGALMI ADÓRÓL) SZOLGÁL! /ADÓBEVALLÁS AZ IDEGENFORGALMI ADÓRÓL (2019.01.01-TŐL)/
Kitöltési útmutatót az OHP oldalon illetve honlapunkon is megtalálja. https://eger.hu/public/uploads/asp-ado-035-2019-ifa-bevallas_5c98afba9d632.pdf
TÁJÉKOZTATÓ
AZ ASP ADÓRENDSZERRŐL, AZ ÖNKORMÁNYZATI HIVATALI PORTÁLRÓL ÉS A MEGVÁLTOZOTT HELYI ADÓ ÉS GÉPJÁRMŰADÓ VALAMINT MÁS ÖNKORMÁNYZATI HATÁSKÖRBE TARTOZÓ ADÓK DÍJAK ÜGYINTÉZÉSI FELÜLETRŐL ÉS MÓDOKRÓL
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata csatlakozott az ASP országos adórendszerhez, ebből eredően jelentősen megváltozott az adózók ügyindítása, egyenleg lekérdezése is. Új fogalmakat, kifejezéseket is meg kell majd ismerniük a sikeres adóügyintézés érdekében. Erről szeretnénk Önöket most ismét tájékoztatni.
2019. évtől az Önkormányzati Hivatali Portálon (OHP) keresztül már egyre több ügyet elektronikusan is intézhetünk, amikor időnk engedi, vagy időpontokhoz kötötten köteleznek bennünket egyes jogszabályok. Az e-ügyintézés országosan egységes ügymenetet biztosít és ahogy a személyes ügyfélfogadásnál megszokhattuk, úgy a digitális térben is végig vezet minket a jól ismert folyamatokon. Első lépésben saját magunk beazonosítása történik, majd a lakossági és vállalkozási ügyintézés kiválasztása, ezt követően pedig a szükséges adatok megadása. Mindezt a legnagyobb biztonság mellett, gyorsabban, átláthatóbban és papírmentesen, vagyis környezetkímélőbb módon tehetjük, mint korábban. Az Önkormányzati Hivatali Portálon keresztül bejelentkezett felhasználók számos helyi adóügyet indíthatnak, az online űrlappal nem rendelkező ügyek esetén pedig az e-Papír szolgáltatást lehet igénybe venni. A gyorsabb ügyintézést támogatja, hogy a lakosság mellett a vállalkozások is kényelmesen teljesíthetik adóbevallással kapcsolatos ügyeiket és távolról is lekérhetik helyi adóegyenlegüket és aktuális folyamataik státuszát.
A portál segítségével a papír alapú, személyes megjelenést igénylő ügyintézés helyett az ország bármely pontjáról, bármikor, kényelmesen, online is intézhetők akár a magán és vállalkozói helyi adóügyek is. Adóigazolás kérhető, túlfizetés esetén átvezetés és visszatérítés kezdeményezhető, gépjármű-, illetve idegenforgalmi adó, építményadó jelenthető be, valamint helyi/önkormányzati adó- és értékbizonyítvány igénylésre is van mód. A helyi iparűzési adó bevallása a portál segítségével szintén könnyűszerrel megoldható, függetlenül attól, hogy általános vagy ideiglenes tevékenységről van szó. Az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően jelentősen megrövidül a helyi adóbevallásra fordított idő. A lakosság mellett a gazdálkodó szervezetek is kényelmesen teljesíthetik helyi adóbevallással kapcsolatos kötelezettségüket, és lekérhetik helyi adóegyenlegüket. Az online rendszerbe való belépést és személyes azonosítást követően ismét időt takarít meg a rendszer a felhasználónak, ugyanis közhiteles nyilvántartásokban meglévő személyes adatok már automatikusan kitöltve jelennek meg az űrlapokon.
Az Önkormányzati Hivatali Portál (továbbiakban: OHP) az önkormányzati ASP rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. Nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap.
Néhány fontosabb bevallási, adatbejelentési űrlap:
- ASP-ADO-087 Helyi iparűzési adóbevallás –állandó iparűzési tevékenység - 2018. adóévről -
- ASP-ADO-035 Adóbevallás az idegenforgalmi adóról
- ASP-ADO-31 Adatbejelentés az épület, épületrész utáni építményadóról
- ASP-ADO-31RH Adatbejelentés a reklámhordozó utáni építményadóról
/A teljes lista az OHP lapon megtekinthető./
Honlapunkon itt találhatnak részletes tájékoztatót az űrlapokról: https://eger.hu/public/uploads/2019-04-02-tajekoztato-ohp-honlapon-megtalalhato-iform-nyomtatvanyok_5ca30be5bc53f.pdf
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, Adózóinkat, hogy 2019. április 16-tól ÁNYK típusú adónyomtatványok beküldésének lehetősége megszűnt, és a jelzett időponttól csak az OHP felületről indított iForm típusú nyomtatványokat lehet elektronikusan beküldeni! (Az egri önkormányzati eAdó elérhetőségről ÁNYK űrlapokon még 2019. április 15. napig bezáróan tudtak ügyet indítani, ezt követően elutasító nyugtát fog küldeni a rendszer.)
Az OHP Portál használatához előfeltétel (kivéve: azonosítás nélkül is igénybe vehető szolgáltatás), hogy a felhasználó rendelkezzen Ügyfélkapu azonosítóval. Ügyfélkapun bármely természetes személy regisztrálhat.
A felhasználó a személyes ügyfélkapus azonosító létrehozását kezdeményezheti bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, az állami adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten. Ha Ön magánszemély és szeretne a jövőben ügyeket (nem csak adó, hanem más hivatali ügyeket is) elektronikusan intézni, úgy ezt először a Rendelkezési Nyilvántartásban állíthatja be. A Rendelkezési Nyilvántartás ( https://rendelkezes.gov.hu / ) a természetes személyek és szervezetek elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván és azt az arra jogosult szervek felé megismerhetővé teszi. Az RNY ügyfelei azonosítási és kapcsolattartási módokkal, illetve egyéb elektronikus szolgáltatások igénybevételével kapcsolatos nyilatkozatokat tehetnek meg, mely rendelkezések teljes bizonyítóerővel bírnak. Az RNY-ben tett elektronikus ügyintézési rendelkezés gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést tesz lehetővé, kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé válik a hivatalokkal való kapcsolattartás, a nyilvántartás tárolja a meghatalmazásokra vonatkozó nyilatkozatokat, és azokról hitelesített információt szolgáltat papír alapú irat bemutatása nélkül.
Az OHP oldalon kétféle igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatás közül választhatnak az ügyfelek/adózók:
I.) Ügyindítás és
II.) Adóegyenleg lekérdezés.
I. A nyitólapról két féle módon és formában lehet az ügyindításhoz eljutni:
1.) „Önkormányzat választással" (KÜNY /régi nevén ügyfélkapu/ azonosítás nélkül)
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata és az adott űrlap kiválasztása után elkészíthető az űrlap. Azon ügyfelek/adózók, akik nem kívánnak elektronikus ügyet indítani (pl.: magánszemélyek), ők is elkészíthetik ezen a felületen az adóbevallásaikat, adatbejelentéseiket, bejelentéseiket, kérelmeiket és kinyomtathatják, amelyet személyesen vagy postán eljuttatják az önkormányzati adóhatósághoz. /Elektronikus beküldés nélküli ügyindítás/ Az űrlap ebben az esetben nem kerül „előtöltésre", azaz ügy indító személyes adata nem kerül bele automatikusan az űrlap első oldalára. Kitöltést követően az űrlap elmenthető (pdf) formátumban és kinyomtatva vagy ePapíron mellékletként benyújtható. Az ilyen módon indított űrlapot nem lehet elektronikus módon beküldeni (ilyen lehetőség a menüpontokban sem található).
2.) KÜNY beazonosított „Bejelentkezéssel".
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata és az adott adóügy kiválasztása után az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével az ügyfél kitölti az iForm űrlapot, majd beküldi az ASP Központba. Az űrlap ebben az esetben „előtöltésre" kerül, azaz ügy indító személyes adata belekerül automatikusan az űrlap első oldalára. Aki elektronikusan szeretne ügyet indítani, úgy kérjük ezt a bejelentkezési módot szíveskedjék választani.
Ügyindítás: Az ügyindítás tulajdonképpen nem más, mint egy elektronikus űrlap (iForm típusú) benyújtása.
Első lépésként ki kell választania az eljárás módját:
- Saját nevén (magánszemélyként),
- Cég nevében
- Saját néven (egyéni vállalkozóként)
- Egyéni vállalkozó nevében
- Más természetes személy nevében.
Ágazat: Adóügy
Ügytípus: (általános adóügyi nyomtatványok, építményadó adatbejelentés stb.)
Az önkormányzati hivatali portálon - az eddigiekhez képest - jelentősen megváltozott a meghatalmazottként illetve képviselőként történő ügyintézés folyamata. Az eljárás módjától függően a képviselt azonosító adatainak megadása is szükséges. FONTOS! A cég nevében történő ügyintézés esetén csak cégkapu képviseleti jogosultsággal rendelkező képviselő/meghatalmazott tud elektronikusan ügyet indítani.
A Központ továbbítja Eger MJV Polgármesteri Hivatal iratkezelőjének, amely érkezteti a benyújtott űrlapot és iktatás után bekerül az adószakrendszerbe vagy eljut az ügyintézőhöz. Az űrlap elmenthető és így küldhető be elektronikusan, a menü felső sorában található ikonok segítségével.
A gazdálkodók (egyéni vállalkozók, cégek stb.) számára 2018. január 1-jétől kötelező az adóügyekben az elektronikus ügyintézés.
A részletekről itt talál honlapunkon információs anyagokat:
https://eger.hu/public/uploads/2019-04-11-tajekoztato-iform-kitoltesrol_5caf451e35b5a.pdf
II. Adóegyenleg lekérdezés: Az ügyfél lekérheti Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatóságához tartozó helyi adó (iparűzési adó, idegenforgalmi adó, építményadó stb.) és más önkormányzati hatáskörbe tartozó adóinak (pl.: gépjárműadó) egyenlegét. Az egyenleg lekérdezéséhez a felhasználónak másodlagos azonosítóként az Ügyfélkapus azonosítás után meg kell adnia az adóazonosító jelét, vagy adószámát is. Azonosítás után a felhasználó lekérdezheti személyes egyenlegét, vagy azon személyek (természetes vagy jogi) egyenlegét, amelyeket mint képviseleti joggal felruházott személyként összerendelési nyilatkozatban kérelmezett az önkormányzatnál.
A korábban, az évek óta működő egri e-Adó elektronikus ügyintézéshez és számlaegyenleg lekérdezéshez benyújtott meghatalmazások (reményeink szerint rövid időn belül) át fognak kerülni az új ASP Adó szakrendszer képviselői törzsébe. Erre tekintettel ismételt meghatalmazások benyújtására természetesen nem lesz szükség. (Az ASP Központ és hivatalunk is dolgozik a migráció mielőbbi elvégzésén.)
Ha Önnek eseti vagy állandó képviselete során a rendszer teljes átállásig, azonnal szüksége lenne arra, hogy egyenlegét le tudja kérdezni, úgy kérem a Meghatalmazás nyomtatványt (száma: ASP ADÓ MHT) szíveskedjék kitölteni és elektronikusan beküldeni.
A soron kívüli ügyintézés érdekében kérjük azt is, hogy az átmeneti időszakban erről a beküldésről e-mail-ben (ado@ph.eger.hu) szíveskedjék önkormányzati adóhatóságunkat értesíteni, csatolva a Meghatalmazás „pdf" másolatát is. Az átállási időszakban kérjük, és előre is megköszönjük türelmüket és megértésüket.
Önkormányzati adóhatóságunk és az ASP Központ azon dolgozik, hogy az átállás gördülékenyen megvalósuljon és a nyújtott szolgáltatások színvonala minél inkább az Önök megelégedettségét szolgálja.
A jövőben, ha új ügyfelek esetében szeretnének eseti vagy állandó képviseletre meghatalmazást benyújtani, arra az OHP oldalon https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap, a Bejelentkezést követően, Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata kiválasztása után az általános adónyomtatványokban található „Meghatalmazás önkormányzati adóhatósági ügyek képviselő útján történő intézéséhez" (száma: ASP ADÓ MHT) megnevezésű űrlapon lesz lehetőség.
Tájékoztatjuk, hogy már elérhető a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ honlapja is: https://info.ntak.hu/
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) egy új, digitális adatszolgáltatási rendszer, amely lehetővé teszi, hogy valós időben legyen látható az országban található összes szálláshely forgalmi, statisztikai adata: azaz hány felnőtt, hány gyermek érkezett, honnan jöttek, mennyi időt töltöttek el, milyen szolgáltatásokat vettek igénybe és mennyit költöttek a belföldi és külföldi vendégek.
Az új rendszer bevezetésével minden szálláshely digitálisan, szálláshelykezelő szoftver használatával tudja teljesíteni a vendégek bejelentkezésénél előírt adatrögzítési kötelezettségét. Az NTAK közvetlen adatkapcsolat formájában adatot fogad a szálláshely-szolgáltatóktól, ezeket tárolja, feldolgozza, aggregált és strukturált riportokat, elemzéseket készít, és a szektor adatszolgáltató szereplői, valamint a törvényben meghatározott hatóságai számára ezeket szolgáltatja.
Az NTAK fokozatosan kerül bevezetésre, az alábbiaknak megfelelően:
Szálláshelytípus | Regisztrációs időszak | Adatszolgáltatás kezdete |
szálloda | 2019. június 1. és 30. között | 2019. július 1-jétől |
panzió | 2019. szeptember 1. és 30. között | 2019. október 1-jétől |
kempingek, üdülőházak, közösségi szálláshelyek, egyéb szálláshelyek, falusi szálláshelyek |
2019. december 1. és 31. között | 2020. január 1-jétől |
A változásokról folyamatosan frissülő információkat a város honlapján találhatnak https://www.eger.hu/hu/adougyek az érdeklődők!
Eger, 2019. április 3.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága